Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

NWT förbättrar resultatet

Publicerad: 25 Mars 2011, 11:49

2010 blev ett bra år för NWT-koncernen. Rörelseresultatet ökade med nästan 40 miljoner och vinstmarginalen blev 24 procent. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

NWT

Omsättningen för koncernen stannade på 570 miljoner 2010, en ökning med 21 miljoner jämfört med 2009. Fjolårets rörelseresultatet blev 138 miljoner (89 miljoner 2009). Soliditeten är 85 procent (82 procent 2009).

Koncernens annonsintäkter ökade 7 procent jämfört med 2009. NWT:s ökning av annonsintäkterna var cirka 5 procent. Men fortfarande är det en bit kvar till 2008 års nivå.

Vi behöver öka med omkring 10 procent till för att komma dit, säger vd Mats Muregård.

Gör ni det 2011?

Det tror jag inte. Inget talar för en sådan ökning. Inte ens att vi har en bra lokal marknad.

Upplagemässigt har koncernen tappat 2,2 procent av upplagan. Även om det är något mindre än branschgenomsnittet på 3,6 procent så ser Mats Muregård det som den stora utmaningen för 2010.

Men det gäller inte bara oss, som sagt.

I NWT-koncernen ingår Nya Wermlands-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Enköpings-Posten, Filipstads Tidning, Fryksdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Tidning, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Skaraborgs Allehanda och Säffle-Tidningen. NWT äger dessutom 50 procent av Helsingborgs Dagblad. Hur resultaten ser ut för de olika delarna i koncernen vill inte Mats Muregård kommentera.

NWT har stadigt varit bland de mest lönsamma av Sveriges mediekoncerner. Vad ska ni göra med alla pengar?

Det får du fråga ägarna om.

Ämnen i artikeln:

NWT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.