Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu tror HD på framtiden – och tv

Publicerad: 1 December 2010, 08:35

2009 var ett mörkt år för Helsingborgs Dagblad. Ledningen såg inte någon ljusning för 2010. Men på den punkten fick man fel. Nu är det positivare tongångar. Och om något år kan den nya tv-kanalen bidra med ett antal sköna annonsmiljoner.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Det har gått riktigt bra för oss, säger HD:s vd Lars Svensson.

Årets vinst kommer att landa kring 50 miljoner, vilket innebär en fördubbling jämfört med fjolårets resultat. Omsättningen blir i nivå med 2009, cirka 400 miljoner.

Under året har HD:s ledning jobbat hårt med att rationalisera och effektivisera verksamheten för att hålla ner på utgiftssidan efter fjolårets drastiska annonsras. Något som kan orsaka vissa problem när hjulen nu tar fart igen.

Jag känner mig komfortabel med att själva produkten ska hålla en tillräcklig nivå, säger Lars Svensson.

Men på utvecklingsfronten kunde det behövas mer resurser.

Nu finns inte det. Istället får man söka samarbete där det går och i övrigt ta rygg på de som är först enligt Lars Svensson.

Ett område där man tänker ta ett kliv framåt är när det gäller tv-sändningar. NT-modellen har man sneglat mycket på och kommer att under 2011 dra igång ett projekt som troligen kommer att leda till att man börjar med marksänd tv.

Intäkterna därifrån ska ge mediehuset ett nytt stödben hoppas Lars Svensson.

I dag kommer omkring 35 miljoner från nätet och vår gratistidning. Min förhoppning är att vi 2012 får en bit över 50 miljoner från tv plus dessa två.

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.