Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Nu tar Blankspot plats i skolorna

Publicerad: 10 Maj 2017, 09:57

Bild från uppstarten på skolprojektet i Umeå Internationella Gymnasium förra fredagen.

Blankspot vill öka mediekunskapen hos unga. Och få nästa generation att reflektera kring sin egen roll som mediekonsument och medieproducent. Därför har en satsning i 20 svenska skolor inletts.


Ämnen i artikeln:

Martin SchibbyeBrit Stakston

Med stöd av Postkodlotteriets kulturstiftelse har Blankspot dragit igång projektet som bland annat ska öka skolungdomarnas kunskap om journalistiska villkor, arbetssätt, medieägande och mediekritik.

– Det här är en fantastisk chans att tillsammans med lärare och skolelever diskutera journalistikens villkor och journalistikens roll i samhället. På så sätt vill vi öka mediekunnigheten, säger Brit Stakston, vd och digital strateg på Blankspot, till Medievärlden och fortsätter:

– Förhoppningen är också att eleverna ska reflektera över att de – i dagens medielandskap – både är producenter och konsumenter av medier.

Stakston är metodansvarig och har tagit fram konceptet i nära samarbete med experter. Projektet består av två komponenter. Den ena är att eleverna genom en sluten Facebook-grupp senare i år får följa Blankspots Martin Schibbye under en reportageresa till Afrika. I gruppen låter Martin Schibbye eleverna vara med när ett reportage tar form. Den andra komponenten är att eleverna, parallellt med att de följer fältreportern, arbetar med ett antal övningar. I den första övningen får eleverna uppdraget att se över sina egna medievanor.

Brit Stakston hoppas att de olika komponenterna ska få eleverna att reflektera över flera saker. Dels kring den journalistiska processen; urval, arbetsmetoder och liknande – men också kring sin egen mediekonsumtion.

– För oss är syftet solklart. Det handlar om att ge ett vaccin mot de starka rörelser som vill ifrågasätta den fria pressen och yttrandefriheten. Genom att öka mediekunnigheten och förståelsen för journalistikens villkor och arbetssätt hoppas vi att eleverna ska börja reflektera över sin mediekonsumtion och förstå vikten av fri journalistik.

Hur skiljer sig er verksamhet i skolorna från den Mediekompass hade innan nedläggningen?

– Genom att eleverna får följa en journalist ute på fältet speglas den svenska demokratin mot situationen i andra länder som är inne i en annan demokratiprocess. Dessutom får eleverna en insyn i hela den journalistiska processen när de följer Martins arbete.

I projektet deltar 20 skolor som är spridda över landet. Eleverna går i årskurs 8, årskurs 9 eller i gymnasiet. Projektet börjar med en föreläsning på skolan. Därefter arbetar eleverna med olika metoddelar parallellt med att de följer fältarbetet. När reportaget sedan är klart återvänder Blankspot till skolan.

– Jag tror att de som deltar i projektet kommer att få en förståelse som de sedan kan bära med sig som mediekonsumenter. Att det är viktigt att värna om olika perspektiv, fria åsiktsutbyten och en oberoende journalistik.

Projektets logistik och lärarkontakt sköts av en projektgrupp bestående av Lin Kleiven och Zandra Thuvesson. Dessutom arbetar experter med innehållet i mediematerialet: Elza Dunkels om näthat och inspel från sakkunniga som till exempel Jenny Lindahl om digital opinionsbildning och Fredrik Wass om content marketing/native advertising.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.