Medievärldens arkiv
Nu ska Metro tjäna pengar på event
Publicerad: 19 september 2017, 11:37
Jenny Hedelin, ansvarig Event Metro.
Metro börjar med eventverksamhet. ”Det är ytterligare ett sätt att tjäna pengar på vår journalistik”, säger Jenny Hedelin, ansvarig för Metros nya affärsområde.
Ämnen i artikeln:
MetroInom ramen för det nya affärsområdet, Metro Events, ska det utvecklas föreläsningar, konferenser och galor kring områden som tidningen bevakar.
– Vi har arrangerat evenemang även tidigare men det har mer varit rena marknadsföringsaktiviteter – inte något vi tjänat pengar på. Nu ska vi göra ytterligare en affär utifrån vårt redaktionella innehåll, säger Jenny Hedelin som är ansvarig för det nya affärsområdet.
Det första evenemanget blir en konferens om källkritik som arrangeras på Chinateatern i Stockholm den 21 november.
– Just källkritik har Metro varit väldigt framgångsrika genom Viralgranskaren som startades internt på Metro 2014. Våra reportrar får redan nu många förfrågningar om att komma ut och föreläsa. Och det intresset har funnits utan att vi egentligen marknadsfört det. Så det är ett av flera områden där vi ser att vi kan bygga en strukturerad affär.
Vad kan Metro som mediehus vinna på att utveckla det här affärsområdet?
– För oss är det framför allt ytterligare ett sätt att tjäna pengar på vår journalistik samtidigt som vi kan erbjuda våra kunder nya sätt att synas och i nya sammanhang. Många andra tidningar gör det i dag och det hoppas vi kunna göra också, säger Jenny Hedelin och fortsätter:
– Sedan är det naturligtvis bra marknadsföring för bolaget att kunna leverera bra redaktionella produkter i nya format.
Satsningen på eventområdet är en del av den pågående affärsutvecklingen inom Metrokoncernen som drog igång när Custos tog över som ägare tidigare i år.