Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu kvittrar Sverige – fyra redaktioner om hur de använder Twitter

Publicerad: 12 Januari 2009, 08:00

Det nya året började med en svensk Twitter-explosion. Medievärlden ringde några yrvakna redaktioner för att fråga hur de tänkt använda mikrobloggarna.


Ämnen i artikeln:

TwitterSvenska DagbladetSydsvenskanExpressenAftonbladetsociala medier

Svenska Dagbladets ledarskribent Sanna Rayman registrerade sig själv för två dagar sedan och SvD:s ledarsida igår.

– Nu sitter jag här och klickar frenetiskt på följknappen till alla som följer oss.

Vad ser ni för potential i mikrobloggarna?

– Vi har ingen direkt strategi, vi utforskar och känner oss fram och försöker lära oss hur det fungerar. Vi ser det som ett sätt att kommunicera med läsarna.

Har ni tänkt använda den gemensamma användaren på ett annat sätt än era personliga användare?

– Det vet vi inte än, och det är bara jag som har en egen användare än så länge.

Inte ens Per Gudmundson?

– Nej, jag var först.

Du skrev på Twitter att ni inte skulle använda det som en konversationskanal på grund av utgivaransvaret, finns det en motsättning där?

– Nej, inte nödvändigtvis, men man måste fundera lite innan man kastar sig i in något hals över huvud.

Anders Olofsson, chef för digitala medier på Sydsvenskan, är en inbiten Jaiku-användare och Sydsvenskan finns representerat som titel på både Jaiku och Twitter.

– På sikt tror jag att det här blir något som väldigt många på tidningar kommer att använda. Både för att hålla koll och för att berätta om sig själva och vad man gör.

Hur använder du Jaiku?

– Om man jobbar med digitala medier är det ett suveränt sätt att bygga branschkunskap. Skapa ett kluster av folk som blir ett minimoln av kunskap. Jag får tips, frågor, svar, kommentarer, hjälp och stöd från folk som vet vad jag håller på med.

Vad har ni för planer för Sydsvenskan-användaren?

– Vi har ett rss-flöde, och om någon ställer frågor ska vi gå in och svara på dem någorlunda snabbt. Målet är att få igång en kommunikation med läsarna.

Och hur kan enskilda medarbetare använda tjänsterna?

– De kan skapa en egen liten bubbla av läsare och kontakter som följer deras tillvaro och vad de väljer att ta upp. Varje reporter, nyhetschef och bildchef kan ha ett eget minimoln som ger dem hjälp och stöd i arbetet, Som en motprestation håller de sina följeslagarna uppdaterade och svarar på deras frågor. Det räcker ofta med att du skriver vad du håller på med så bidrar molnet med uppslag, idéer och nya infallsvinklar,

– En annan aspekt är att många läsare nu bygger sina egna digitala rum av olika flöden. Det gäller för oss att få vara med och möblera de rummen. Även om du sitter på våning 15 mitt i Malmö kan du vara där läsarna är.

På Aftonbladet har communitychefen Andreas Aspegren skapat Aftonbladet-användare på Jaiku och Twitter.

– Men de gemensamma användarna är inte aktiva. Däremot är det ett antal personer som använder tjänsterna i eget namn.

Hur?

– De deltar i diskussioner kring vår journalistik, sajt och teknik. Nu har vi skapat en egen användare för Stora Bloggpriset där vi tar in synpunkter och informerar om läget.

Finns det några riktlinjer för hur de anställda ska använda mikrobloggar?

– Nej, alla får gå in i vilka diskussioner de vill.

Gunnar R Johansson är utvecklingsredaktör på Expressen.se. Han har skapat användare åt Expressen för att skydda namnet. En del anställda använder mikrobloggar i sina egna namn, och Gunnar R Johansson brukar visa mikrobloggarna när han utbildar i andra saker.

– Det är viktigt att informera om tjänsterna för att fler journalister ska få upp ögonen för dem. Många använder Facebook och känner igen sig lite, men samtidigt är det många som frågar sig vad det ska vara bra för. Det är en hög tröskel innan man hittat dem man vill lyssna till. Dessutom är journalister ganska känsliga för bruset. Man måste lära sig att man kan missa saker, har man varit borta en vecka måste man inte läsa allt, det är väldigt mycket för stunden.

Vad ser du för potential?

– Alla kanske inte behöver mikrobloggar, men jag tror att många skulle ha stor nytta av dem, särskilt de som har nischade bevakningsområden.

Fotnot: Medievärlden har också en passiv gemensam användare per mikroblogg och mer aktiva personliga användare.

Läs också socialdemokraten Jonas Morians uppmaning till Svenska medieföretag att börja med Twitter och Timbros Billy McCormac uppmaning till partier och ungdomsförbund.

Läs också Mark Comerfords Twitter-skola för journalister.
och sajten Twitter på svenska.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=15}
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.