Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Nu har ni väl gjort Gudrun glad, Martin Jönsson?

Publicerad: 5 Juni 2009, 03:03

I dagens Svenska Dagbladet ligger en helsidesannons för Feministiskt initiativ med stor bild av Gudrun Schyman - och bredvid den en starkt positiv krönika om Gudrund Schyman och Fi av Anna Larsson.


Ämnen i artikeln:

Gudrun SchymanFeministiskt InitiativSvenska Dagbladet

–    Det var väl inte helt optimalt, säger Martin Jönsson, Svenska Dagbladets redaktionschef.

En ren slump?

–    Ja. Oftast så kollar någon igenom. Igår skulle det vara jag, men jag var på Bruce Springsteen konsert.
–    Gudrun Schyman har väl inget emot det. Och jag tror inte någon annan heller.
–    Men, som sagt, no connections.

Man brukar säga att redaktionell uppmärksamhet är värd mycket mer än reklam. Hur skulle en PR-konsult värdera det här?

–    Det är klart att det ger bra uppmärksamhet. Men det går inte att värdera så. Jag tror inte att det skulle ha varit någon skillnad om krönikan låg en sida fram eller bak.
–    Det är bra att Anna Larsson skrivit om Fi. Men det här är inget man lägger ut.

Svenska Dagbladet har alldeles i dagarna sett över sina krönikörer, engagerat nya namn och ökat frekvensen på några, bland andra Anna Larsson. Tidningen har också sedan årsskiftet minskat antalet tjänster med 30, berättar Martin Jönsson, genom avtalspensioner och att tjänster inte tillsatts.
–    Vi är konstant kostnadsmedvetna. Vi sparar på annat så att vi kan satsa på journalistiken.

Har ni kunnat kompensera förlusten första kvartalet på 24 miljoner?

–    Jag kan inte kommentera det eftersom vi är ett börsbolag. Men vi har tagit marknadsandelar på annonsmarknaden under första kvartalet. Det är DN som blöder. Och vi ökar upplagan.

Når ni över 15 procent hushållstäckning i Stockholm?

–    Vi når 300 000. Det viktiga är att vi når läsarna i vår målgrupp, inte vilken hushållstäckning vi har.
–    Aldrig har så många läst Svenska Dagbladet som nu.

Till hösten gör Svenska Dagbladet nya satsningar, såväl på papper som nät. Mh-bilagan går in i K, som kommer att komma ut fredag, lördag, söndag.
– Vi gör också en översyn av formen.

mvredaktion


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.