Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu har det vänt tror IRM

Publicerad: 28 Augusti 2003, 09:11

Reklammarknaden växer. Men tillväxten går ännu så länge dagspressen förbi. Kvällspressen ökade dock sina annonsintäkter andra kvartalet med 10,7 procent visar färska siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM.


Efter tre kvartal med nolltillväxt visar nu den totala reklammarknaden åter tillväxt. Mellan april och juni ökade försäljningen med 2,3 procent jämfört med samma period år 2002. Morgonpressen visar dock på ett plus på bara 0,1 procent. Något som förvånade IRM:s vd Elisabeth Trotzig:
– Det är under vår förväntan. Men för landsortspressen (+0,9 procent) kan man se att direktreklamen varit en stark konkurrent och storstadstidningarna (-0,8 procent) märker nog av att det inte blivit någon ljusning för platsannonseringen.
Hon tror dock att hösten kommer att innebära en klar vändning även för morgonpressen.
– Vi står fast vid vår prognos på en total ökning med 3 procent under 2003. Och för att det ska bli verklighet krävs att alla medier visar tillväxt.
En stark detaljhandel, positiva signaler från Tyskland och USA samt det stundande EMU-valet talar enligt Elisabeth Trotzig för att det kommer att bli verklighet. Oavsett om det bli ja eller nej.
– Ett nej kan möjligen störa prognosen något men inte i någon större utsträckning. Vi tror att det kommer att ta fart ordentligt nu.
Största ökningarna andra kvartalet visar kvällspress (+10,7) och TV (+8,2). Sämst bland de större medierna gick det för reklamradion som tappade 6,3 procent jämfört med samma period i fjol.
Den oadresserade direktreklamen ökade med 7,8 procent. Gratistidningarna minskade 1,5 procent samtidigt som annonsbladen ökade med 6,6 procent jämfört med samma period i fjol.
Under årets första sex månade köptes det annonsutrymme för 7,6 miljarder i år jämfört med 7,4 miljarder i fjol.

MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.