Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu ger sig Aftonbladet in på den lokala mobilmarknaden

Publicerad: 30 Augusti 2013, 09:18

På måndag börjar Aftonbladets säljteam bearbeta marknaden i Göteborg. I framtiden hoppas tidningen på mobila samarbeten med lokaltidningar.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

När den lokala annonsmarknaden ställer om till en digital tillvaro går den till stora delar direkt över till de mobila kanalerna. Den teorin har Anders Nylander, försäljningsdirektör på Aftonbladet.

Tidningen inleder nu en kampanj för att utveckla de lokala mobilannonsmarknaderna med hjälp av geodata, användardata och de lokala morgontidningarna.

Vi har nu dialoger med ett antal mediekoncerner, säger Anders Nylander.

Det första säljteamet på fyra personer har precis skickats i väg till Göteborg. På måndag ska de börja sitt arbete. Där handlar det dock inte om något samarbete med en lokal aktör. Men förhoppningen är att knyta sådana till sig.

Går ni i storleksordning är nästa ort på listan Malmö?

Det är ingen dålig gissning, säger Anders Nylander.

Exakt hur dessa samarbeten kommer att se ut vill han inte gå in på. Men målet är att de ska vara både redaktionella och kommersiella. En möjlig väg är att den lokala morgontidningen får ett utrymme på Aftonbladets mobilsajt för senaste nytt från Xyz-stad. Ett utrymme som bara syns för de som befinner sig på den orten.

Vi vill ha in lokalt innehåll. Lokaltidningen får tillgång till vår räckvidd. Användarna får en betydligt bättre upplevelse och annonsörerna får bättre effekt.

Redan i dag använder Aftonbladet sig av geodata. Vid större nyhetshändelser kan redaktionen skicka ut push-notiser till alla som har laddat ner appen och befinner sig i det aktuella området och be dem rapportera vad de ser. Det är till exempel anledning till varför det fanns rörliga bilder från rånet i Södertälje på sajten bara minuter efter polisen fått larmet.

Geodata går dock att använda både redaktionellt och kommersiellt. Dessutom ska trafikdata från hela Schibstedkoncernen komma till användning. Vilket innebär att en person som tittat på motorannonser på Blocket kan få annonser från en lokal bilhandlare när hen går in på nyhetssajten.

Visst har vi tittat på det här med integriteten. Men det här är en del av utvecklingen och vi gör det för användarnas bästa, för att de ska få en så bra upplevelse som möjligt, säger Anders Nylander.

Det är dock inte alla mobilanvändare som har geotaggningen på.

Visst vore det ur en kommersiell synvinkel bäst om alla hade det. Men för oss handlar det ändå om så stora volymer att det inte blir några problem att leverera till annonsörerna.

Hur satsningen kommer att gå vet inte Anders Nylander:

Men om vi inte testar får vi inga svar.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.