Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu drar Mediekompass igång igen

Publicerad: 8 Februari 2018, 12:38

Mediekompass, som jobbar med källkritik i skolorna, pausade verksamheten för ett drygt år sedan. Nu återuppstår verksamheten och en ämneslärare har anlitats för att leda arbetet.


Ämnen i artikeln:

TU

I höstas meddelade Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforsknings att den bidrar med tre miljoner kronor till Mediekompass. Och idag meddelade Mediekompass att verksamheten nu är igång:

”Hej alla lärare, skolledare och andra som är intresserade av Mediekompass.se! Efter en period då Mediekompass.se inte uppdaterats regelbundet är vi glada att kunna meddela att vi nu tar fart igen. Det innebär bland annat att vi, med god hjälp från medel ur Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning, har kunnat utöka personalstyrkan. För arbetet med Mediekompass.se ansvarar nu Henrik Nyberg, ämneslärare inom samhällskunskap och historia och med ett förflutet som skribent inom tidskriftsbranschen.

Vi lever i en tid där ”fake news” diskuteras allt oftare, och där i synnerhet unga människor – på gott och ont – hämtar en stor del av sin nyhetsuppfattning genom sociala medier. Då ser vi det som mycket viktigt att väcka intresset för att läsa nyheter och omvärldsrapportering som bygger på de pressetiska regler vilka svensk dagspress arbetar efter. Inte minst då vi nu går in i ett valår, då mediebevakningen från alla håll kommer att öka.”, skriver Mediekompass i ett meddelande som skickades ut idag…”

Mediekompass startade 1963 som ett samarbete mellan dåvarande Skolöverstyrelsen och Svenska Tidningsutgivarföreningen. Då kallades verksamheten Tidningen i Skolan. Syftet är att hjälpa skolorna med undervisning om medier och dagstidningar genom lektionstips, nutidsorientering och nyhetsförmedlare. Mediekompass finansierades på slutet av ett antal stora lokaltidningskoncerner, men pausades 2016 när pengarna sinade. Varumärket har dock alltid ägts av TU, och även sajten som trots att den är inaktiv har haft upp till 20 000 unika besökare per månad.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.