Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu bygger de ut sin arena

Publicerad: 19 Maj 2010, 10:28

Imorgon lanserar Dagens Arena sin nya sajt, resultatet av 4,5 miljoner i bidrag från LO. Med fler redaktörer och mer nyheter hoppas chefredaktören Nisha Besara gå från 50 000 besökare i månaden till 50 000 i veckan.


Ämnen i artikeln:

Dagens Arena

Som Medievärlden tidigare rapporterat har Dagens Arena anställt fyra nya redaktörer som ska bidra till omläggningen från en ledarsida till en större nyhets- och debattsida. Den nya satsningen kommer även att innebära ett större fokus på sociala medier.

Redaktörerna ska föra ett samtal på nätet samtidigt som de sköter sitt arbete som journalister. Man måste positionera sig ute där samtalet förs, säger Maria Georgieva, webbstrateg och marknadsförare på Dagens Arena.

Maria Georgieva är nyanställd på Dagens Arena och har som webbstrateg stort inflytande över strategin bakom den nya sajten. Att medieföretag rekryterar för att klara av hanteringen av sociala medier blir allt vanligare, bland andra Expressen och Tv4 har skaffat särskilda redaktörer för sociala medier.

Vi ska hela tiden ha örat mot marken och se vad folk säger på nätet i olika sammanhang, livetwittring är ju till exempel jättebra. Det vore också kul att ha någon form av bloggverksamhet i vår egen redaktion som inte bara handlar om politik utan också om nya medier, så att vi är en del av det samtalet, säger Maria Georgieva.

Att medieföretagen själva använder nya medier ses numera som självklart. Men det är själva användandet som avgör om läsarkontakterna förbättras och interaktiviteten ökar.

Journalistikens positionering förändras, man läser lika gärna en blogg eller vad en kompis skrivit i sin statusrad, som man sen kan använda i sin egen artikel. Att man inte bara hänvisar till DN och Svenskan utan kanske länkar till en blogg som sen blir en del av samma helhet, det tycker jag är jättehäftigt, säger Maria Georgieva.

Tanken med den nya sajten är, förutom att öka interaktiviteten, att skapa en mer dynamisk sida med ljud och rörlig bild. Dels genom länkar till andra sidor men i förlängningen även i form av egenproducerat material.

En idé är återinföra fredagskrönikorna som Björn Elmbrant hade i Sveriges Radio och som han fick sluta med när han blev ledarskribent på Dagens Arena. De är ju fortfarande rätt efterfrågade, han har en väldigt bra radioröst och är en väldigt bra radiokrönikör, säger Nisha Besara.

Innebär de nya förändringarna att ni även kommer att ha folk ute på fältet och rapportera live från händelser?

Ja, om det är något intressant som vi bör bevaka, absolut. Men jag tycker inte att vi ska göra det som andra tidningar redan är bra på, till exempel fackförbundstidningarna är ju väldigt bra på att vara ute där medlemmarna finns och bevaka deras situation, det vi kan göra är att länka och lyfta upp deras grejer på Dagens Arena för att de ska få större spridning än bara medlemmarna som läser tidningen, säger Nisha Besara.

Hur kommer det bli med annonser på den nya sajten, och finns det några andra intäktsmöjligheter som ni ser det?

Det blir lite mer utrymme för annonser än vad det är i dag. I dagsläget har jag svårt att se andra intäktsmöjligheter, men på sikt kanske olika typer av events. Jag har inga prognoser för intäkterna än, fokus just nu är att få igång tidningen, säger Nisha Besara.

Dagens Arena tidigt ute med WordPress 3.0 

mvredaktion

Så förändras Dagens Arenas sajt

– Fyra nya redaktörer, fler personliga röster.
– Större fokus på nyheter, reportage och debatt.
– Mer interaktivitet, varje redaktör ska vara aktiv på Facebook och Twitter.
– Nytt publiceringssystem i form av WordPress 3.0
– Mer bild och ljud. Länkar till klipp och i förlängningen egenproducerat material.
– Uppdaterad layout.

Ämnen i artikeln:

Dagens Arena

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.