Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu börjar Ekeroth stämma tidningar

Publicerad: 27 Februari 2014, 12:15

Kent Ekeroth har nu börjat göra verklighet av sitt hot att stämma tidningar för publiceringar av bilder från järnrörsfilmen. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Kent Ekeroth

Kent Ekeroth har lämnat in en stämningsansökan till Göteborgs tingsrätt där han kräver GP på 20 800 kronor för otillåten exemplarframställning och otillåtet tillgängliggörande:

- 1 300 kr såsom skälig ersättning för otillåten användning på Internet.
- 7 500 kr såsom skälig ersättning för otillåten redaktionell användning i tidning.
- 6 000 kr i skadestånd för utelämnande av namn.
- 6 000 kr i skadestånd för intrång i kärandens upphovsrätt.

Det handlar om fem stillbilder i papperstidningen och en som publicerats på webbplatsen.

Kent Ekeroth företräds av Staffan Teste som driver företaget Bildombudsmannen AB.

I anmälan nämns två gånger att ”Kent Ekeroths film fått stor medial uppmärksamhet vilket GP gjort vinst på genom att olovligen utnyttjat bilderna”.

I anmälan hänvisas också till BLF-taxan för bilder.

”Vi fick en faktura från Ekeroth i mitten av december, som vi då bestred. Vi anser att yttrandefriheten i det här fallet väger tyngre än upphovsrätten. Flera andra tidningar har också resonerat på samma sätt. Nyhetsvärdet var vid publiceringstillfället väldigt starkt. Det handlade om folkvalda riksdagspolitiker som hotade människor och dessutom filmade hoten. Nu har Ekeroth valt att gå vidare. Vi får se hur tingsrätten resonerar” skriver GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein till Medievärlden.

Läs också Fredriks Svärds analys Upphovsrätt vs tryckfrihet på Medievärlden Premium: Vad säger egentligen lagen? Finns det fall då upphovsrätten får ge vika för yttrande- och tryckfriheterna? Och om en rättighetshavare har rätt till ersättning, hur ska den i så fall beräknas?

Därför vill inte Karén betala för järnrörsbilder

TV4 ersätter inte Kent Ekeroth 

Aftonbladet har också fått räkning från Ekeroth

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Kent Ekeroth

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.