Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu börjar annonsköpen mattas av

Publicerad: 12 Juni 2012, 05:34

Årets relativt positiva start har mattats av. I maj minskade annonsköpen via mediebyråer med 17 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt för årets fem första månader ligger köpen nu på samma nivå som i fjol.

Maj blev en mörk månad för tv som gick back med 24 procent, vilket i alla fall delvis förklaras med färre antal faktureringsdagar. Men det handlar också om en svag tittarutveckling enligt Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

För årets första fem månader kan tv dock en tillväxt på över 5 procent.

Storstadspressen fortsätter att tappa stort. I maj med över 21 procent och hittills under året med närmare 13 procent.

Övrig morgonpress gick också bakåt i maj (-9 procent) men håller ändå ställningarna om man ser på årets första fem månader.

Den mediekategori som går bäst är sök som växte med närmare 12 procent i maj och med 33 procent för början av året.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.