Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nu är Metros redaktion heldigital

Publicerad: 3 September 2014, 12:01

Det har varit en turbulent tid för Metro. Men nu är den nya organisationen på plats. Och chefredaktör Christofer Ahlqvist är imponerad över den arbetsmoral som redaktionen visat.


Ämnen i artikeln:

Metro

Cirka 30 journalister har blivit 13. På Metros redaktion är det nu fullt fokus på den digitala verksamheten. Produktionen av papperstidningen sköter TT.

Övergången har gått riktigt bra. Det är inte en enda läsare eller annonsör som har hört av sig på grund av det, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör och ansvarig utgivare för både papperstidningen som sajten.

Att vara ansvarig för en verksamhet där han inte är fysiskt närvarande är inget problem anser Christofer Ahlqvist. Dels för att två av Metros tidigare nattchefer fungerar som länkar mellan redaktionerna, dels för att han har full insyn i det redaktionella systemet och kan följa arbetet hos TT på distans.

Arbetet med sajten går bra anser han. Vecka 34 gick det riktigt bra. Då hade mobilsajten över 440 000 unika besökare och var landets femte största nyhetssajt i den kanalen. Mobilsajten är också nu stadigt större än desktopsajten.

Men det har varit en tuff tid. Många duktiga medarbetare har fått lämna redaktionen. Det har ändå inte varit något större dipp när det gäller arbetsmoralen hos de som blev kvar anser Christofer Ahlqvist.

Det är imponerande.

Första numret som helt producerades av TT Nyhetsbyrån gjordes den 25 augusti.

TT Nyhetsbyrån tar över produktionen av Metro

Alla journalister på Metro går med på uppsägning

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.