Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Norska mediehus testar flera vägar för sina appar

Publicerad: 7 september 2011, 10:44

Aftenposten valde att gå tre vägar samtidigt för sina appar. Bergens Tidende har hittat fyra olika varianter för att ta fram sina.


Ämnen i artikeln:

Ipad

I början av 2009 drog Aftenposten igång ett stort projekt för att publicera material på Sonys läsplatta. Efter nio månaders slit var den klar. Men ett stort problem hade dykt upp:

Då var den läsplattan död på marknaden, berättade Aftenpostens utvecklingschef Kjetil Palmquist på mjukvaruleverantören WoodWings heldagsseminarium i Stockholm i går.

Nästa läsplattprojekt gick bättre. I mars i fjol lanserades tidningens första app.

I dag har den vuxit till att innefatta tre produkter. För 49 norska kronor kan Aftenpostens prenumeranter få dels en daglig pdf-version, en daglig nyhets-app och tidningens magasins-appar.

Pdf-versionen bygger på teknik från Visionlink, nyhets-appen på teknik från Native och magasinsapparna på Woodwings mjukvaror.

Varför tre olika spår samtidigt? Kjetil Palmquist förklarar:

För att pröva olika teknologier och lära sig av dem.

För att försöka jobba smart. Samma teknologi kan användas för flera plattformar.

För att kunna använda standardprogram även om de stressas till gränsen för vad som går.

Det är roligt.

Bergens Tidende gör fyra olika appar, två av dessa dagliga:

På morgonen går det ladda ner en pdf-version av tidningen.

På eftermiddagen kommer Ipad-upplagan med artiklar från både dagens och morgondagens tidning. Många med interaktiva kompletteringar. Vissa artiklar går exklusivt i Ipad-versionen. Stora delar av appen skapas automatiskt men bland annat förstasidan görs manuellt.

Redaktionella magasin som görs manuellt.

Renodlade annonsmagasin som görs automatiskt.

Det svåra är inte att utveckla dessa utan att få arbetsflödet att fungera och få ner storleken på respektive utgåva. Samt att få lönsamhet. Men med hjälp av ett, så långt det går, automatiserat arbetsflöde ökar chansen menar Kjetil Palmquist.

Sedan är det bara en inställning som fungerar: Lansera och lär. Det är bättre att komma ut med något fort för att sedan utveckla och förbättra ansåg Kjetil Palmquist.

Ämnen i artikeln:

Ipad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.