Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Norsk kampanj för mediemångfald och trovärdig journalistik

Publicerad: 7 mars 2017, 08:37

#ETTMINUTT

Syftet bakom kampanjen är att få folk att fundera kring vikten av mediemångfald och journalistisk tilltro.


Amediastiftelsen och Tiniusstiftelsen går samman i en kampanj för trovärdig information och mediemångfald, skriver Norsk Redaktørforening. Kampanjen lanseras i början av mars i samband med mediemångfaldkommitténs rapport.

Hashtagen #ETTMINUTT (en minut) är en del av kampanjen där redaktioner ber folk att ta en minut till att fundera över betydelsen av mediemångfald och trovärdig journalistik. Genom halvfabrikerade annonser för både tryck och digitalt, samt i videoformat, kan redaktionerna framföra egna budskap om varför detta är viktigt.

“Kampanjen startades eftersom vi ville bidra till ett ökat engagemang kring vikten av mediemångfald och värdet av journalistik som vi kan lita på”, säger Tiniusstiftelsens vd Kjersti Loken Stavrum.

André Støylen, Amediastiftelsens vd, säger att mediemångfald inte ska tas för givet.

“Norge har en bred mångfald av media, trots förändringarna de senaste åren. Men varken mediemångfald eller medias roll i den offentliga debatten kan tas för givet”.

Kampanjens deltagare:
VG
Aftenposten
Stavanger Aftenblad
Bergens Tidende
Drammens Tidende
Avisa Nordland
Fredriksstad Blad
Fædrelandsvennen
TV2
Dagsavisen
Nettavisen
Polaris Media
Haugesunds Avis
Tønsbergs Blad
Sandefjords Blad
Østlendingen
Akershus Amtstidende
Firdaposten
Bygdeposten
Eikerbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News