Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Norrbottens Media redo för betalmodell

Publicerad: 3 September 2013, 05:58

Personalen är utbildad, redo och taggad. Så snart kört vi, säger NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar. Inom någon månad räknar han med att tidningens betalmodell ska vara på plats.


Förstasidan och sektionssidor kommer att vara öppna men för att läsa artiklar, se tv-inslag eller få tillgång till andra mervärden kommer det att krävas inlogg.

Signalen till läsarna är att vårt innehåll har ett värde. Vill man att det ska finnas fria och oberoende lokala medier i Norrbotten måste man vara med och betala. Trots att de flesta papperstidningar i Sverige har det kämpigt upplever jag ett starkt stöd för lokal kvalitetsjournalistik. Norrbottningarna vill att någon berättar om deras tillvaro, bevakar det som händer och granskar makten häruppe. Vi har ett bra läge, och det är också upp till oss att vara tydliga med att detta kräver resurser, säger Kalle Sandhammar.

Arbetet med de nya sajterna är inne i slutfasen, troligen blir det klart under september. Sedan ska de testköras.

När allt känns bra så går vi ut skarpt. Viktigare än det exakta datumet är att det verkligen fungerar när vi går live. NWT:s sjösättning häromveckan visar hur komplex en sådan här operation är, och om vi går ut i oktober eller november spelar ingen roll för mig, säger Kalle Sandhammar.

Vad blir priset för läsarna?

För de som prenumererar på papperstidningen ingår allt. Men sedan måste jag säga pass. Vi har inte bestämt oss där.

Men införandet av en betalmodell kan komma att reta upp norrbottningarna. Det är han medveten om.

Därför bemannar vi upp dygnet runt för att kunna bemöta läsarna och vara aktiva i diskussionen.

Nu kommer det vara webb först som gäller. Det gäller att ha ett bra flöde över hela dagen för att alltid kunna servera läsarna något nytt.

Kommer det finnas något i tidningen som inte varit på sajten innan?

Kanske vi någon gång har material som vi känner passar bäst i papperstidningen och kör det först där. Men det kommer att vara undantag.

Även Norrbottens-Kuriren, som också ingår i NTM-koncernen, inför samma modell. Piteå-Tidningen är också med i projektet.

Ska modellen rullas ut i hela NTM-koncernen sedan?

Det kan jag inte svara på. Konkurrenssituationen ser ju annorlunda ut för oss och UNT till exempel.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.