Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Norra Sverige är bäst

Publicerad: 10 April 2013, 10:11

De regionala reklammarknaderna, som domineras av dagspress, tappade i genomsnitt 6,3 procent under 2012.


Ämnen i artikeln:

IRM

Det visar IRM:s nya rapport Regionala reklammarknader 2012 som mäter den regionala annonsförsäljningen.

Norra Sverige klarade sig bäst. Där stannade tappet på 5,3 procent jämfört med 2011. I Mälardalen minskade försäljningen med 5,7 procent. I östra Sverige med 6,1 procent och i västra Sverige med 6,7 procent. Sämst gick det i södra Sverige där den regionala försäljningen sjönk med 8,2 procent.

Tittar man på investeringarna i kronor ligger dock södra Sverige bäst med 1 602 annonskronor per capita 2012. Mälardalen ligger två med 1 594 kronor, västra Sverige trea med 1 414 kronor, norra Sverige fyra med 1 324 kronor och östra Sverige sist med 1 301 annonskronor per capita 2012.

45 procent av de regionala medieköpen gjordes i dagspress. Men tidningarna tappar marknadsandelar till både internet och lokal-tv.

Det genomsnittliga tappet på regional nivå blev 6,3 procent att jämföra med marknaden som helhet som gick bakåt med 2,1 procent.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.