Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Norra Skånes digitala satsning ger resultat

Publicerad: 21 Juni 2016, 11:35

Mimmi Karlsson-Bernfalk

Har nästan dubblat antalet unika besökare i veckan på ett år. Samtidigt ökar tidningen i räckvidd i den senaste Orvestoundersökningen.


Ämnen i artikeln:

Norra Skåne

I Orvestos senaste delårsmätning hade Norra Skåne en daglig räckvidd på 45 000. Det är den högsta uppmätta siffran sedan 2012 och 11 000 fler än samma period förra året. Norra Skånes chefredaktör Mimmi Karlsson-Bernfalks spontana analys är att det beror på att tidningen syns och hörs i högre grad än tidigare:

– Vi arrangerar mycket marknadsaktiviteter, visar oss, ordnar läsarcaféer, finns synliga på torget och så har vi en pigg och alert insändarsida. Och det blir också vårt nästa steg digitalt – att satsa på opinionsmaterial.

För den senaste tiden har en digital satsning på Norra Skåne inletts. I samband med det har man vänt sig till konsult- och utbildningsföretaget Mediamentorerna för att få hjälp att öka webbfokuset bland medarbetarna.

Eftersom tidningen inte haft någon egen webbredaktör tog man av marknadsföringspengarna för att skapa en sådan tjänst. Ambitionen var att denne skulle utveckla och driva trafiken uppåt. Och det fungerade. För ett år sedan låg Norra Skåne på strax över 20 000 unika besökare i veckan, men sedan nyår ligger tidningen stabilt på omkring 40 000.

– Vi behövde hjälp med att sprida det digitala fokuset på redaktionen. Jag och många i min generation är ju papperstidningskramare. Samtidigt vet vi att vi måste vi ta oss an det digitala. För det är ju inte vi som äger frågan, det är läsarna. Men nu har vi, med Mediamentorernas hjälp, påbörjat en häftig digital resa.

Webbsatsningen har bland annat mynnat ut förändrade arbetssätt samt i att en plan tagits fram för hur det digitala arbetet ska se ut.

Parallellt med detta – och med anledning av att allt fler publiceringar görs på webben – har Mimmi Karlsson-Bernfalk också den senaste tiden arbetat med ett ökat utgivarfokus. Till exempel har hon tagit initiativ till att ta fram etiska riktlinjer. Något som inte tidigare funnits men som det finns ett behov av i dag, enligt Mimmi Karlsson-Bernfalk:

– Vi lever i en tid när man inte kan gå och grunna på ett utgivarbeslut en hel eftermiddag som tidigare. I dag sker publiceringarna löpande. Och då finns det ett behov av en levande publicistisk diskussion, säger hon och fortsätter:

– För mig är det viktigt att det förs en daglig diskussion om publicistiken och utgivarfrågor, men i dag när allt ska gå så fort så riskerar tiden att bli vår fiende.

Eftersom transportsträckan som tidigare fanns i publiceringsprocessen har försvunnit i dag krävs en god publicistisk kompass och en större kunskap hos de enskilda medarbetarna, berättar hon. Därför har man haft TU:s chefsjurist Per Hultengård på besök, som höll i en ”lighversion” av hans utgivarkurs, och i höst kommer PO ned för att hålla i en utbildningsdag.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norra Skåne

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.