Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Norra Skåne har bytt utseende

Publicerad: 13 November 2007, 10:11

Norra Skåne fick ny grafisk dräkt i går. Nu är tidningens medarbetare ute och talar med läsare i en omfattande serie möten runt om i spridningsområdet.


Idag, dagen efter premiären, domineras Norra Skånes förstasida av en enkät med 12 läsare. 10 gillar omgörningen, 2 är kritiska.

Enligt redaktionschefen Mimmi Karlsson-Bernfalk är resultatet inte riggat: det speglar de andra reaktioner tidningen fått sedan telefonväkteriet i går morse och under hela måndagen.

Omgörningen kommer bara två år efter förra redesignen, som gjordes internt.

– En redesign var helt nödvändig, kom Mimmi Karlsson-Bernfalk fram till snart efter att hon kommit till Norra Skåne för drygt ett år sedan. Tidningen var inte tydlig.

Tidningsdesignern Tony Henschel fick uppdraget, och har jobbat efter en bild av den nya tidningen som han och Mimmi Karlsson-Bernefalk kom fram till för snart ett år sedan.

Bilden har fördjupats med hjälp av två arbetsgrupper internt, en som haft i uppdrag att kartlägga läsarna och jobba med undersökningar, en formgrupp som sett på utformningen.

Tidningens läsarpanel, ”tyckarna”, har också engagerats. Det är ett femtiotal läsare mellan 18 och 67 som tidningen använder för att ställa aktuella frågor till och som referens i interna frågor.

Tidningens layout har blivit modernare, kraftfullare, med fler ingångar. Strukturen har också gjorts om för att öka nyhetskänslan och tydligheten. Bland annat ägnas första uppslaget nyheter, ledare-insändare har fått A-delens sista uppslag under vinjetten Opinion, och man har en temasida varje dag.

Kopplat till omgörningen kör tidningen en prenumerationskampanj, 90 dagar för 190 kronor.
– Det är flera som tecknat sig, säger Mimmi Karlsson-Bernefalk som hann med möten på flera av spridningsområdets orter under måndagen. De flesta läsare gillade den nya tidningen.
– Och så fick vi nyhetstips.

Sådan direkt kontakt med läsarna ska tidningen arbeta mer med i framtiden. Varje ort ”med affär” ska ha en ortsreporter, någon som finns på plats en halv eller hel dag varje vecka.
– Vi ska öppna oss ännu mer, säger Mimmi Karlsson-Bernefalk, som också talar om ambassadörer bland läsarna, kanaler ut i orterna.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.