Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Norge momsbefriar dagspressen

Publicerad: 6 Maj 2015, 04:59

I eftermiddag kommer Norges kulturminister Thorhild Widvey och finansminister Siv Jensen berätta att det kommer att såväl dagstidningar på nätet som på papper blir momsbefriade. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Norge

Momsen på de norska digitala dagstidningarna ligger i nuläget på 25 procent. Den kommer nu att slopas helt. Tidigare har det funnits tankar om att införa en gemensam moms på 8 procent men dessa planer blir inte verklighet utan all dagstidningsförsäljning slipper moms. Precis som det har varit för de norska papperstidningarna sedan 1970-talet.

Beslutet kommer att innebära att den norska statskassan går miste om 1,5 miljarder norska kronor årligen. Men det är det värt menar kulturministern:

Medierna har nu en tuff konkorrens från utlandet och regeringen vill hjälpa dem i omställningsarbetet. Nu lägger vi fram att nollmoms blir huvudregeln för all nyhetsförmedling, oavsett var de publiceras på nätet, tv, eller radio, säger Thorhild Widvey till Dagenes Næringsliv.

     Grattis Norge, säger Utgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter.

     Den norska regeringen har insett att nyhetsjournalistiken och medieföretagen har ett antal tuffa utmaningar.

     Det här är helt rätt beslut. Och det vore drömmen om det vi kunde få det i Sverige också. Ett första steg vore en enhetlig moms på 6 procent. Men statsmakten har inte visat sig handlingskraftig när det gäller dagspressens problem tidigare. Till exempel har inte någon regering lyckats få bort reklamskatten på 17 år.

Ett beslut om nollmoms för nyheter även i Sverige skulle vara till stor hjälp för medieföretagen i deras pressade situation, men också ett stöd för demokratin och människors rätt till information, menar Jeanette Gustafsdotter.

Norge sänker digitalmomsen – inför printmoms

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.