Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nolltillväxt för civiltryckarna mitt i högkonjunkturen

Publicerad: 5 December 2006, 14:11

Mitt i den starka konjunktuenr med snabbt växande reklammarknad står den civilgrafiska industrin och stampar med nolltillväxt. Problemen är till viss del strukturella, menar Henrik Rosengren, branschekonom. Han pekar bland annat på internets extremt starka ökning som marknadsföringskanal.


Grafiska Företagens Förbund rapporterar om att branschkonjunkturen det tredje kvartalet i år är svag. Tryckvolymerna står stilla och orderingången är bara marginellt uppåt.
– Resultaten för 2006 blir ganska bra, räknar Henrik Rosengren med trots konjunkturen.
– Företagen har lyckats bra med produktionsekonomin.
Förklaringen till att civiltryckarna inte fått del av högkonjunkturen är inte given. En orsak är dock med all säkerhet att internet med sin 50 procentiga ökning på reklammarknaden på allvar tar av de andra medieformerna.
– Internet har haft sitt genombrott i år, säger Henrik Rosengren. Men man ska komma ihåg att internet är ett bra verktyg i den grafiska industrin, som bidragit till effektivisering.
Vad betyder dagstidningstryckeriernas satsning på civilsidan?
– De är aktiva, det har accentuerats de senaste åren. Men det är svårt att uppskatta hur stora andelar de har tagit. Tidningarnas civiltryck ligger uppskattningsvis strax under 5 procent av hela civiltrycksmarknaden.
– De konkurrerar med priset, eftersom de kan utnyttja sin kapacitet bredvid core business, tryckningen av de egna tidningarna.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.