Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nödvändigt med mer samarbete 2019

Publicerad: 2 Januari 2019, 09:00

Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT. Foto: Kenneth Hudd/VLT

Under 2019 kan vi väntas oss både nya och utökade samarbeten mellan olika mediehus, spår Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för flera Mittmedia-titlar.


Ämnen i artikeln:

VLTMittmedia

Vad var förra årets stora mediehändelse?

– Under ett medieår är det alltid flera händelser. Ur ett nationellt perspektiv har det främst handlat om efterdebatten kring #metoo, turerna kring Svenska Akademien och den regeringskris alla förstod skulle uppstå efter valet. Tittar man på de tidningar jag är ansvarig för har de stora händelserna varit hovrättsdomen i det så kallade sommarstugemordet utanför Arboga, skogsbränderna i somras samt den stora och omdebatterade jakthärvan under senare delen av året.

Vad var förra årets viktigaste publicering?

– Matilda Gustavssons avslöjande om den så kallade kulturprofilen gjordes visserligen i slutet av 2017, men jag vill ändå nämna den eftersom publiceringen och vad den betytt har levt under hela 2018. Jag vill också lyfta de publiceringar David Baas gjort i Expressen under året. Viktiga och modiga granskningar och konfrontationer av högerextremister, rasister och nättroll. Det är journalistik som gör skillnad.

Vad var sämst under förra året?

– Den ökade polariseringen i samhället, det ökade hatet och hoten mot journalister. Riktigt illa också att somliga svenska politiker inspirerats av Donald Trump och öppet tar strid mot medier. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser folkvalda, som borde stå upp för demokratin, beter sig så lågt.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen 2019?

– Jag tror att vi kommer att se nya och utökade samarbeten mellan olika mediehus. Jag ser det som nödvändigt. Branschen kommer också att fortsätta att präglas av god journalistik och nya digitala affärer, både när det gäller läsar- och annonsaffären.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

VLTMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.