Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nödvändig fusion i Danmark – fler väntar

Publicerad: 21 Maj 2008, 06:40

Fusionen mellan gratistidningarna MetroXpress och 24timer var en nödvändighet. Nästa steg blir att slå samman Nyhedsavisen och Urban. Först då kan det bli ekonomi i utgivningen av gratistidningar - och betaltidningar - i Danmark, säger mediachef Gitte Steffensen i mediabyrån Carat till Medievärlden.


För närvarande pågår det en betydande omstrukturering av den danska tidningsmarknaden som följd av sjunkande upplagor och annonsintäkter. Tidigare har fallet i upplaga kunnat kompenseras med ökade annonsintäkter. Men nu börjar dagstidningarna att känna av lågkonjunkturen och intäkterna från annonserna faller.

Medan annonsmarknaden som helhet växte i fjol, sjönk annonsomsättningen för dagstidningarna med 7,6 procent. Och nedgången för tidningarna ser ut att fortsätta; på Danske Dagblades Forening väntar man att 2008 blir ett svart år för tidningarnas annonsomsättning.

Mot den här bakgrunden menar mediachef Gitte Steffensen på mediabyrån Carat att det var nödvändigt för MetroXpress och 24timer att fusionera:

– Men det är inte slut med detta. Den naturliga fortsättningen blir att MetroXpress och 24timer slås samman till en tidning. Därefter kommer förmodligen Urban att läggas ned, för den går inte särskilt bra. En sannolikt alternativ är att Urban och Nyhedsavisen går samman.

– Orsaken till de sjunkande annonsintäkterna för dagstidningarna är den stenhårda konkurrensen mellan dem. Genom att det nu blir färre tidningar förbättras situationen för dem som är kvar. Då kan de börja med att höja annonspriserna. Men det behövs som sagt ytterligare omstruktureringar i branschen innan tidningarnas ekonomi kan bli riktigt sund, säger Gitte Steffensen.

Fusionen mellan MetroXpress och 24timer innebär också starten på ett annonssamarbete mellan gratistidningarna, Jyllands-Posten och Politiken. (24timer ägs av JP/Politikens Hus, som går in som delägare i MetroXpress.)

– Det är första gången som betaltidningar inleder ett annonssamarbete med gratistidningar. Betaltidningarna har förstått att gratistidningarna har kommit för att stanna, och då är det lika bra att göra det bästa av situationen – och det är samarbete. Betaltidningarna är ju på väg att förlora den attraktiva målgruppen i åldrarna 14 till 49 år. Genom det nya samarbetet med gratistidningarna kan man nå denna målgrupp, säger Gitte Steffensen.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.