Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nils Funcke utreder medieetisk nämnd

Publicerad: 4 Oktober 2012, 11:50

Nils Funcke har fått Utgivarnas uppdrag att utreda en gemensam medieetisk nämnd.


Att det pressetiska systemet ersätts av eller utvidgas till att bli ett medieetiskt system där även etermedierna ingår är något som efterfrågats av bland andra Sveriges Television. Sveriges Radio har däremot ställt sig avvisande till förslaget.

Vi kan ha olika åsikter, men alla är betjänta av en systematisk och professionell genomgång, säger Utgivarnas ordförande Ove Joanson.

Särskilt viktigt har det därför varit att se till att Sveriges Radios frågetecken synas och att Sveriges Radios företrädare finns med Utgivarnas referensgrupp som ska jobba tillsammans med Nils Funcke. I den gruppen sitter därför Mats Svegfors, tillsammans med Göran Ellung från TV4, Hans Larsson från Sveriges Tidskrifter och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Utöver att Utgivarnas medlemmar måste enas krävs ett riksdagsbeslut på att dela upp den verksamhet som Myndigheten för radio och tv bedriver idag.

Riksdagen måste ta ett beslut om att hänskjuta klagodelen till en ny nämnd och låta övervakningen av sändningstillstånden ligga kvar hos myndigheten. Utredningen ska därför undersöka hur en sådan uppdelning skulle kunna göras.

Kan det innebära att den halvans finansiering följer med in i den nya nämnden.

Det får man också titta på. Den svåra frågan är den principiella, sedan får man diskutera kostnadsfrågan.

Men kan det bli så att TU även i fortsättningen ska stå för kostnaderna?

Rent principiellt tycker jag att alla intressenter i ett prövningssystem ska dela på kostnaderna . Men det är något som utredningen får undersöka.

Målet är att utredningen ska vara klar 1 december så att den kan beaktas när Utgivarna skriver remissvar till public service-utredningen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.