Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Niklas Jonason: smyg in mikrobetalningar

Publicerad: 23 April 2010, 10:55

Om tidningshusen gör det smidigt att betala och summorna inte blir för höga lättar säkert kunderna på sina e-plånböcker. Det menar Citygates vd Niklas Jonason. Då går det säkert att på ett diskret sätt införa betaltjänster.


Att koppla en betalfunktion till arkivet skulle vara ett sätt tror Niklas Jonason.
   Jag tror många skulle kunna tänka sig att betala en mindre summa för att få läsa en artikel därifrån.

Nu börjar allt fler ha förståelse för att det kostar, även på nätet, menar han.
Om kunderna har någon form av e-konto skulle det underlätta affären. Helst ska hela transaktionen vara avklarad på max två klick.

Betaltjänster kan också användas med olika annonsupplägg. I dagsläget sker i regel affären utanför tidningssajten även om det är där köpimpulsen uppstått.

   Med ett e-konto kan man sköta hela köpet inne i bannern i stället för att klicka sig vidare. Jag tänker exempelvis på sista minuten biljetter till lokala arrangemang. Ta bioannonserna längst ned på vk.se där skall man kunna köpa biobiljetterna utan att behöva fara iväg till ytterligare fyra klick på SFs sajt.

Att det ska gå ta betalt för nyheter har dock Niclas Jonasson svårt att tro på.
   Men jag utesluter det inte helt. Fast då måste det vara något speciellt. När det gäller bröd och vatten artiklar tror jag inte det går. Men å andra sidan har både Åke Bergman på Medietrender.se lyckats med det och alldeles nyss behövde jag logga in på Resume.se för att läsa en artikel.

För att lyckas etablera någon form av betallösning skulle det vara bra med lite samordning mellan mediehusen.
Tillsammans kan vi säkra kommunikation mot konsument samt dela erfarenheter och inte minst möjligtvis hjälpa betalaktörerna på traven.

Alla vägar måste testas menar Nilas Jonason. Det som nu sker inom Gota Media och inom Stampen tycker han är intressant.
   Det ska bli spännande att se hur det går.

Andra modeller som han följer med intresse är Aftonbladets betaltjänster.
En enkel lösning med flera alternativ för kunden.

När kommer det en betalmodell från Citygates håll?
Det är inget projekt som vi driver. Och vi har redan de partnerskap vi behöver.

Samtidigt menar han också att det är dumt att ha allt för stort fokus på själva betalningen. I stället gäller det att ta fram produkter och/eller tjänster som man brinner för och verkligen tror på.
Det är det absolut viktigaste.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.