Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Niklas Ekdal: Frågan ”i vems intresse” är viktigare än någonsin

Publicerad: 28 november 2011, 12:45

Journalister måste granska avsändarna bakom de bearbetade pr-förpackningarna. Det säger Niklas Ekdal, författare till "Experternas och mediernas uppgång och fall", publicerad i Sim(o)s årsrapport Sprickorna i muren.


Du skriver: ”Här finns en rad frågor som måste upp på bordet, om makten över dagordningen, om pengars betydelse för opinionsbildningen, om det utrotningshotade allmänintresset.

Medierna själva kommer knappast att initiera den debatten, eftersom maktförskjutningen från journalistik till pr inte är särskilt smickrande för dem. Alltså föredrar alla tills vidare att låtsas som om ingenting har hänt.”

Vad krävs för att medierna ska initiera debatten, tror du?

Vad som krävs är ökad medvetenhet om hur det nya informationslandskapet ser ut, inte bara i medierna. Vi har en regering som satsar hundratals miljoner på marknadsföring. Vi har denna odiskutabla förskjutning från traditionell journalistik till pr. Utvecklingen är inte svartvit, mycket blir bättre, men det måste till en öppnare diskussion som upplyser publiken om hur nyheter och opinioner uppstår. I fall kommersiella medieägare fortsätter att skära ner får man hoppas på public service, på bloggarmakten och branschpress som Medievärlden.

Du menar samtidigt att pr-byråerna tagit över redaktionernas roll och i dag ofta är de som utför ”informationsförädlande och meningsskapande arbete”. Svår tidsbrist, som får journalister att re-writea en pressrelease istället för att gå på djupet, är ett uppenbart problem.

Men hur bör då redaktioner förhålla sig till pr-branschen?

Resursförskjutningen till pr-branschens fördel är redan ett faktum som det gäller att förhålla sig till så oneurotiskt som möjligt. En nyhet är en nyhet, en åsikt en åsikt och ett avslöjande ett avslöjande även om det kommer i bearbetad förpackning. Det man vill se är en osentimental redovisning av bakgrunden, och en större insikt om hur slipstenarna dras. I vems intresse? Den frågan har journalister alltid tvingats ställa sig, och i dag är det viktigare än någonsin. Journalisten måste bli ett moraliskt subjekt det löser både pr-dilemmat och ökar publikens intresse, om man klarar av att vara oberoende.

Kan medierna återupprätta sin förlorade heder?*

Jag vet inte om hedern har gått förlorad. Det görs mycket fantastisk journalistik fortfarande, även om man tvingas leta på delvis nya ställen. Men ägarna och de högsta cheferna måste inse att de verkar i integritetsbranschen. Det finns en smärtgräns där den betalande publiken tappar intresset, om journalisterna inte har råd och tid att hålla på sig. Det är ju paradoxalt att detta som hörde till de kreativa och fria yrkena industrialiseras så till den grad just när vi träder in i informationssamhället.

* Ekdal skriver i texten:  ”Kollapsen för brittiska News of the World  är väl snarast undantaget som bekräftar regeln om att drifterna tagit över rädslans, dygdens och hederns plats i den nätbaserade västerländska offentligheten.”

”Pr tar över journalistikens roll”

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.