Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Newsmill ökar rejält

Publicerad: 22 Augusti 2011, 10:52

Bonniers debattsajt Newsmill drog in 4, 7 miljoner kronor förra året, huvudsakligen från konceptsamarbeten. Trots det blev det förlust.


Ämnen i artikeln:

Newsmill

Newsmill ökade intäkterna från 1,2 miljoner 2009 till 4,7 miljoner 2010. Kostnaderna uppgick dock till 5,2 miljoner kronor, vilket gav en förlust på 525 860 kronor efter finansiella poster.

Enligt PM Nilsson, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare, kommer intäkterna i huvudsak från årslånga konceptsamarbeten, som innebär samarrangemang av seminarier samt debatt i ämnet på sajten.

Vi har haft en mycket framgångsrik Almedalsvecka bakom oss med en rad seminarier och modereringar.

Vid sidan av detta arrangerar vi fortsatt debattartikelseminarier på newsmill.se och vi erbjuder engagemangsannonsering som innebär att aktörer exponeras kring en särskild fråga. Den minsta delen av intäkterna kommer ännu från bannerförsäljningen, säger han.

Newsmills intäkter steg men ni gick ändå med förlust. Vad hade ni kunnat göra bättre?

Vi hade naturligtvis hoppats på fler ingångna affärer, men vi är angelägna om att vårda de partners vi har och lägger mycket resurser på dem. Visst hade vi kunnat vara flitigare med att jaga snabba intäkter, men vi vill inte riskera kvalitén i det vi erbjuder och tror det är långsiktigt bra för Newsmill.

Hur går det för Premiumpaketet, hur många har köpt det?

Premiumpaketet är under lansering och jag återkommer gärna till det när vi vet mer.

Varför har ni inga banners uppe på Newsmill.se?

Banners har aldrig varit en stor inkomstkälla för oss och det varierar ganska mycket över tid. Vi är dock själva lite förvånade över att vi inte har mer reklam, med de läsningar vi har borde det vara en större andel av intäkterna. Möjligen är det fortfarande lite okänt att vi är så stora i Opinionssverige – riksdag, regering, myndigheter, redaktioner och universitet är flitiga besökare och det är naturligtvis en viktig målgrupp för många aktörer.

Vill du säga något om vad du tror om 2011 för Newsmill?

– Vår ställning som Sveriges enda debattsajt är ohotad. Vi stärker relevansen ytterligare i den målgrupp – Opinionssverige – som är mycket viktig för våra kunder och partners och vi har en överblick över debatten som våra kunder har stor nytta av i de samarbeten vi driver. Några nyheter är på gång som vi tror mycket på och som inom kort kommer att presenteras. Vi närmar oss sakta men säkert svarta siffror i bokslutet och om det inte sker 2011 händer det 2012. Vi är helt enkelt mycket optimistiska, både vad gäller publicistiken och affärssidan.

Ämnen i artikeln:

Newsmill

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.