Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

New York Times inför läsarombudsman

Publicerad: 6 Augusti 2003, 08:47

New York Times, NYT, har tidigare varit en uttalad motståndare till systemet med läsarombudsmän. Nu har tidningens nye chefredaktör ändrat åsikt som en följd av vårens kritik mot fabricerade nyheter.


Efter vårens skandaler kring den unge reportern Jayson Blair avgick chefredaktören Howell Raines och redaktionschefen Gerald Boyd. Inom redaktionen framfördes hård kritik mot en arrogant och maktfullkomlig ledarstil.
Flera kommittéer tillsattes på tidningen med interna och externa ledamöter för att analysera problemen och rekommendera åtgärder. Det är dessa förslag som den nye chefredaktören Bill Keller nu anammar.
Han skriver i ett brev till personalen att NYT tidigare inte velat införa någon läsarombudsman (som bland annat sedan länge finns på Washington Post) för att inte uppmuntra petimätrar och navelskådare (foster nit-picking and navel-gazing). Man var också orolig för att det skulle inverka menligt på arbetsmoralen och på arbetsledarnas ansvar inför läsarna.
Men nu är han övertygad om att en oberoende representant för läsarnas perspektiv är en god idé. ”Ett par professionella ögon, som känner oss men är fristående från den dagliga produktionen, kan göra oss mer uppmärksamma på frågor om ärlighet och noggrannhet (fairness and accuracy) och öka vår trovärdighet”, skriver han.
Tjänsten ska tillsättas inom några veckor och fungera på prov under ett år.
Samtidigt vidtas flera andra åtgärder för att förbättra arbetsklimatet, den interna kontrollen och samarbetet mellan olika redaktioner.
Målet sägs vara att skapa ett klimat som tillåter en ständigt pågående diskussion om journalistiken. En tidigare hierarkisk befälsordning ska mjukas upp. Samarbete ska se till att ”den journalistiska kvaliteten blir högre än summan av sina delar”.
TORBJÖRN von KROGH
Rapporterna finns på www.nytco.com (klicka på The Newsroom Report)

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.