Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nestius: Offensiv åtgärd gå över till tredagars

Publicerad: 14 Augusti 2008, 05:49

City Stockholm ska satsa mindre på nyheter. Och komma ut bara tre dagar i veckan. Måndagar med karriärfokus. Onsdagar med hälso- och shoppingfokus, och fredagar med nöjesfokus. En offensiv åtgärd, menar tidningens chefredaktör Mikael Nestius.


– Vi göra mer av det vi vet engagerar läsarna, säger Mikael Nestius.

Efter en stor läsarundersökning som genomfördes i våras har ledningen kommit fram till att man inte längre ska vara en traditionell nyhetstidning.

– Vi ska satsa hårdare på det som ger mer läsare. Och mer intäkter, säger Mikael Nestius.

Hans förhoppning är att övergången till tredagarsutgivning med olika profiler för varje dag ska tilltala även annonsörerna.

– Jag tror, nej, är säker på, att det här ger Stockholm City snabbare lönsamhet.

Dagens åtgärd innebär enligt honom att City är en föregångare. Inte förlorare.

– Traditionella nyhetstidningar kommer att få det allt tuffare i och med att nyheter allt mer blir allmängods. Alla kommer att bli tvungna att anpassa sig till det.

Han tror också att andra aktörer som övervägt att ge ut en gratistidning nu kanske använder sig av Stockholm Citys nya koncept och vågar ta steget.

Förändringen av utgivingstakten innebär att Stockholm City kommer att minska personalstyrkan. Med hur många vill Mikael Nestius inte gå in på innan förhandlingarna med respektive fackklubbar har genomförts.

City Malmö/Lund och City Helsingborg kommer att fortsätta vara femdagarstidningar. I alla fall tills vidare.

– De kommer nyfiket följa vad vi gör, säger Mikael Nestius.

Hur länge tror du ägarna har tålamod med förlusterna?

– De har satsat mycket pengar på det här projektet. Så de ger nog inte upp i första taget. Och jag tror stenhårt på den här tanken och kommer att jobba efter det.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.