Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Neråt för norska upplagor

Publicerad: 18 Februari 2011, 10:13

Av Norges tio största tidningar var det bara en finanstidningen Dagens Naeringsliv som ökade upplagan i fjol. För första gången på 30 år är Aftenposten åter landets största tidning. Lösnummer rasar och nischtidningar förstärker sina positioner.


Ämnen i artikeln:

Norge

Den kraftigaste upplagenedgång hade Verdens Gang (VG), som tappade drygt 29 000 exemplar; VG ligger nu på 233 295 ex. Dagbladets upplaga minskade med 7 000 ex och är nu för första gången under 100 000-gränsen, 98 130, enligt siffror som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterat i dag.

Den rikstäckande morgontidningen Aftenposten tappade  bara 3 300 ex och ligger nu på 240 000, vilket åter gör den till Norges största tidning. Av de största tidningarna var det endast Dagens Naeringsliv som gick svagt fram.

Totalt sett visar MBL-tidningarna en nedgång på 3,5 procent; medan prenumererade tidningar backar med 1,9 procent faller lösnummertidningarna med hela 9,9 procent. En fjärdedel av tidningarna har ökat sin upplaga. Här rör det sig framförallt om mindre lokaltidningar samt nischtidningar. Förutom Dagens Naeringsliv ökade också Klassekampen och Morgenbladet. Även de stora landsortstidningarna klarar sig förhållandevis bra; totalupplagan föll med endast 1,7 procent.

Upplageutvecklingen under 2010 är nästan en upprepning av 2009. Lösnummertidningarnas nedgång är en tendens som håller i sig och som ser ut att förstärkas. Och nischtidningarna fortsätter att svagt förbättra sina positioner.

Även räckvidden faller, mer än upplagan. I genomsnitt försvann i fjol 8,5 procent av läsarna jämfört med 2009. De största tidningarna tappar mest läsare: 9,6 procent.

Christer Källström, Köpenhamn

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.