Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nedskärningar väntar Expressen

Publicerad: 5 November 2015, 14:15

UPPDATERAD Facket i förhandlingar ett tjugotal tjänster kan försvinna. Förändringarna rör papperstidningen, enligt Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaThomas MattssonExpressenResuméMarieberg Media

Resumé rapporterade i slutet på oktober att neddragningar hotade Expressenanställda. Information som varken chefredaktör Thomas Mattsson eller Jan Spångberg, ordförande för journalistklubben på Expressen, ville bekräfta vid den tidpunkten.

Nu rapporterar Dagens Media att tidningen har uppgifter som säger att organisationsförändringen berör ett 20-tal tjänster av personer som är anställda via bemanningsbolaget Marieberg Media främst redigerare.

”Vi är inte klara med förhandlingarna, så den exakta summan är oklar. 20 är något i överkant. Det är inte riktigt så många tjänster som försvinner ur bemanningsplanen, men någonstans i den regionen kan det hamna”, säger Jan Spångberg i en kommentar till Dagens Media.

Men Jan Spångberg säger att det handlar om planerade besparingar på printsidan som man vill styra om till den digitala sidan och han bekräftar att det kommer att drabba bemanningsanställda.

Thomas Mattsson skriver i ett mejl till Medievärlden att MBL-förhandlingar nyligen har inletts och att han därför inte kommenterar spekulationer om planerna. Samtidigt bekräftar han att det presenterats förslag om nya tjänster och avdelningar men också om sparåtgärder.

”Jag har två lika viktiga budskap. Å ena sidan har vi rekordhög räckvidd, ökar mest mobilt, är den enda stora aktören som fortfarande ökar rejält på desktop, har nästan dubblat tv-tittandet, ser faktiskt annonstillväxt tack vare digital utveckling och har i veckan lanserar en Apple TV-app efter att ha anställt ett 40-tal medarbetare till Expressen TV samtidigt som vi bygger nya studior här. Det är ett av mina budskap, som man ska komma ihåg.

Men: å andra sidan ger vi ut en papperstidning Sveriges största på helgen på en vikande marknad och måste därför optimera organisationen och minska på kostnaderna för produktionen. Det gör vi fortlöpande, men nu utan uppsägningar, och det kommer vi fortsätta att göra eftersom ett annat viktigt budskap är att vi ska ha god lönsamhet för att kunna fortsätta investera digitalt.” skriver Thomas Mattsson.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.