Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nattsvart brittisk reklamprognos

Publicerad: 4 juni 2009, 03:07

Group M gör en nattsvart prognos för 2009. En annonsnergång för tidningsindustrin i Storbritannien med 26 procent kommer att kosta ett antal tidningar och tidskrifter livet före årsslutet.


Ämnen i artikeln:

Group MThe Guardian

Group M, en av världens ledande medierådgivare med svenska grenar som Maxus, Mediagedge:cia med flera, har efterhand fått skärpa sina varningar, skriver The Guardian. I december räknade man med 15 procents nergång under 2009 för dagstidningarna, i mars var prognosen 20 procent, och nu 26.
För tidskrifterna är motsvarande siffror 9 procent i december, 16 i mars och 20 nu.
Även om TV drabbas mindre, så finns det oro för några aktörer på det området också.

”Ingen tidigare annonsnergång har i samma grad hotat konsumentinriktade medier som den här”, säger Adam Smith, chef för framtidsanalys inom Group M till The Guardian.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Group MThe Guardian

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.