Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nättidning ska öka barns intresse för nyheter

Publicerad: 23 April 2015, 06:31

Journalisten Lisa Blohm har sagt upp sig från Dagens Medicin för att satsa allt på Nukunskap.se.


I mitten av april skrev medieforskaren Jesper Strömbäck och demokratiutredaren Olle Wästberg en artikel på DN Debatt där de uppmärksammade att andelen så kallade nyhetsundvikare, alltså personer som väljer bort traditionella nyhetsmedier, fortsätter att öka. Mellan 1986 och 2013 mer än dubblades andelen: från 8 till 17 procent. Samtidigt har 125 svenska lokalredaktioner försvunnit och antalet journalister minskat med 36 procent på blott 10 år.

Att få unga människor att ta del av professionellt skapade medier är med andra ord en av de stora utmaningarna framöver.

Journalisten Lisa Blohm sade i februari upp sig från ett jobb som publisher för Dagens Medicins digitala medier för att satsa allt på Nukunskap.se en nättidning som ska öka barns intresse för nyheter och deras förståelse för omvärlden. Nukunskap.se är också tänkt att underlätta för lärare att jobba med nyheter i undervisningen. Den primära målgruppen är elever i årskurs 4 till 7.

Sajten består av tre delar, berättar Lisa Blohm för Medievärlden:

Ett nyhetsquiz varje söndag.

Kortfattade notiser (en till två per dag), i regel rewrites. En blandning av stort och smått, mer ett smörgåsbord än dagens viktigaste nyhet.

Veckans tema. Blohm utgår från ett aktuellt ämne och gör ett antal sidospår. Det kan vara en blandning av dagsfärsk statistik och korta intervjuer med ”gammal” kunskap (allt från händelserna i Ådalen 1931 till smittkoppornas utrotning).

– Jag hoppas att nättidningen ska användas så brett i skolorna att barn som inte får ett nyhetsintresse hemifrån får samma vana som andra att hänga med i vad som sker, säger Lisa Blohm till Medievärlden.

– Lärare i klasser som redan använder sajten berättar också att särskilt nyhetsquizet motiverar deras elever att hänga med i nyhetsflödet och att notiserna väcker diskussion och lust att ta reda på mer.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.