Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Nativeannons blev artikel på Stockholmdirekt

Publicerad: 24 november 2017, 12:06

I går publicerade Stockholmdirekt en kommersiell artikel utan annonsmärkning på sin nyhetssajt. Efter att Medievärlden hört av sig till tidningen har artikeln plockats ned. UPPDATERAD


Under vinjetten ”Nyheter” och rubriken ”Läsning för framtiden” publicerade Stockholmdirekt i går eftermiddag en text om den svenska digitala prenumerationstjänsten Readly. I artikeln, som har samma utseende som redaktionell text, uttalar sig företagets vd. I texten står bland annat att vd:n ser att ”företaget slagit sig in på marknaden med goda resultat och lysande framtidsutsikter”. Men trots att artikeln är en reklamtext saknades annonsmärkning i den först publicerade versionen.

När Medievärlden hör av sig till Helene Claesson, chefredaktör på Direktpress Stockholm, vet hon inte varför annonsmärkningen fallit bort.

– Det är gissningsvis en bugg av något slag. Det ska vi förstås utreda.

Efter att Medievärlden uppmärksammat Stockholmdirekt på artikeln har den plockats ned.

Uppdaterad: En artikel har hela tiden legat som annonsmärkt nativeannons på Stockholmdirekt. Den länk Medivärlden hänvisar till är, enligt Helene Claesson, en kopia som hamnat i fel kategori. Var den kommer ifrån ska nu utredas.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.