Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nätet står för tillväxten

Publicerad: 7 November 2007, 07:27

Internet är loket när annonsinvesteringarna fortsätter öka,enligt IRM. Tredje kvartalet är internet uppe i 14 procent av reklamkakan, som sammanlagt är på över 6,6 miljarder.


Internet växer fortfarande snabbt, och den höga andelen blir nu stora belopp.

Enligt IRMs statistik investerade marknaden drygt 900 miljoner i internetannonsering under tredje kvartalet. Det är 30 procent mer än samma period förra året. Borträknat den ökningen har det inte skett någon ökning av mediemarknaden under tredje kvartalet.

Nätannonseringen har en 30-procentig tillväxt och är nu uppe i närmare 14 procent av den totala reklamkakan. Vilket motsvarar vad köparna lägger ner på tv eller dr.

Dagspressen håller i stort ställningarna vilket beror på att storstadspressen ökat sina reklamintäkter med sju procent. Så väl landsortspress som kvällspress tappar andelar.

Reklamköpen under tredje kvartalet stannade på 6,6 miljarder. För årets första nio månader uppgår köpen till 22,3 miljarder vilket är en ökning med 5 procent jämfört med i fjol.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.