Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nära var fjärde svensk överväger att lämna Facebook

Publicerad: 29 December 2017, 06:59

23 procent av svenskarna har funderat över att helt eller delvis lämna Facebook, visar en undersökning av Novus som gjorts på uppdrag av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Omkring 1 000 personer har deltagit i Novusundersökningen och svarat på frågor om sina medievanor. Undersökningen visar bland annat att 23 procent av de svarande funderat över att minska – eller helt sluta – använda Facebook, rapporterar TT.

Av vilka anledningar man övervägt att dra ned på sitt användande framgår dock inte. Men Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, ser resultatet av undersökningen som en del av en trend där allt fler går tillbaka till ett analogt användande. Ett beteende som, enligt honom, också syns hos annonsörerna:

”Vi kan se att många generellt sett minskar ner på det digitala och går tillbaka det analoga. Det ser vi även hos annonsköparna. Man överväger vilka kanaler man använder.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.