Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nacka Värmdö Posten blev Årets gratistidning

Publicerad: 8 november 2011, 09:42

"Fantastiskt uppmuntrande", tycker NVP:s chefredaktör Anders Milde.


Nacka Värmdö Posten grundades 1989 och delas ut till de som bor och arbetar i Nacka, Värmdö och Hammarby Sjöstad. 87 500 personer läser tidningen varje vecka.

Juryn för priset, som delas ut av Gratistidningarnas förening, gav följande motivering:

”Den är den naturliga starten på samtal och diskussioner i sitt område genom att vara nyhetsledande och betona debatten. Rappa nyheter, välskrivna reportage och en effektiv form gör Nacka Värmdö Posten till en komplett nyhetstidning, tilltalande och lätt att ta till sig.”

Det känns så klart fantastiskt uppmuntrande, säger chefredaktör Anders Milde till Medievärlden.

I vardagen är vi mest fokuserade på nästa tidning och tidningen efter den, men vid ett sådant här tillfälle kan man kosta på sig att blicka tillbaka och njuta av det vi har gjort bra.

I motiveringen framhålls er roll i det lokala; hur gör ni för att engagera läsarna och hitta de historier som Nacka-Värmdö-borna bryr sig om?

I första hand handlar det om att lyssna på läsarna och berätta deras historier. Vi får mer tips än vi klarar av att hantera, men vi försöker få alla som hör av sig att känna sig lyssnade på. Men vi kan inte bara göra en tidning enbart baserad på tips, det gäller att också våga ta egna initiativ, lyfta större frågor och överraska läsarna.

Dessutom har vi blivit mer aktuella på vår hemsida som hela tiden får fler läsare och är ett forum för lokal debatt.

Vad tycker du är den största utmaningen med att leda en gratistidning?

Jag tror inte att skillnaden är så stor mot en prenumererad tidning, de är lika beroende av annonser som vi är. Visst finns det en och annan som tror att man kan köpa sig artikelutrymme men våra läsare har efter drygt 20 år fattat att vi har vattentäta skott mellan annons och redaktion.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.