Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

NA startar kampanj mot kvinnovåld

Publicerad: 11 November 2010, 08:26

I veckan drog Nerikes Allehanda i gång kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor. Initiativet kommer i kölvattnet av de många våldtäkterna i Örebro men speglar också en vilja hos tidningen att bli en tydligare röst i lokalsamhället.


Ämnen i artikeln:

Nerikes Allehanda

Vi vill göra något som fångar upp och kanaliserar det folkliga engagemanget mot våldet i allmänhet och våldtäkterna i synnerhet. Förhoppningen är att vi ska kunna förbättra attityderna mot kvinnor hos framförallt män, säger Ulf Johansson, chefredaktör på NA.

Det kortsiktiga målet med satsningen är att göra Örebro tryggare genom att låta läsarna komma in med tips på platser där buskar behöver tas bort eller belysningen förbättras. Kommunen har lovat att vidta åtgärder på de platser där behovet är störst.

Satsningens långsiktiga mål är att genom seminarier, konferenser och arbete i skolorna förbättra attityderna mot kvinnor hos främst män.

Kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor inleddes med sex sidor redaktionellt material i söndags, följdes upp med en helsidesannons i tisdagens tidning och ännu mer redaktionellt material i dagens NA. En viktig del i satsningen är att den ska genomsyra arbetet i alla delar av NA:s verksamhet under hela 2011.
Marknadsavdelningen kommer att samarbeta med den lokala grenen av Unifem FN:s utvecklingsfond för kvinnor och även stödja försäljningen av Vita bandet- symbolen för kampen mot våld mot kvinnor.

Genom satsningen vill NA också bli en starkare röst i Örebro.

Vi har kommit fram till att vi vill och måste ha en tydligare roll i lokalsamhället. Läsarna och invånarna förväntar sig det och vi känner att vi verkligen kan göra det. Jag tror att vår framtid ligger i att vi kan ta plats i samhället, säger Ulf Johansson.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Nerikes Allehanda

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.