Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

NA:s webbchef om starten med responsiv design

Publicerad: 25 Mars 2013, 12:41

Andelen besökare som använder mobiler eller plattor har mer än fördubblats sedan NA.se gick över till responsiv design i december.


Ämnen i artikeln:

Promedia

Om det beror på den nya sajten eller på förändrat beteende hos läsarna kan inte Herman Nikolic, chef för NA.se, säga.

Men det känns roligt att vi går i takt med dem i alla fall.

Drygt 11 procent av besökarna på NA.se använde mobil eller surfplatta i november. Nu är motsvarande siffra 25 procent enligt sajtens egen statistik. En generell

Sedan har vi sett att antalet sidvisningar per besök ökat något också.

Alla NA:s kanaler går inte till den responsiva sajten. Fortfarande finns en app som inte anpassats till tekniken. Men under våren ska även den gå över. Annars är det faktum att allting fungerar överallt som är en av de stora fördelarna menar Herman Nikolic.

Snart är det ingen skillnad överhuvudtaget mellan mobilen och webben. Och det är enkelt då allting fungerar på alla plattformar, även om det handlar om Youtube-klipp eller lösningar som bygger på Google-kartor.

Han har också noterat att många leverantörer är betydligt snabbare på att leverera responsiva lösningar jämfört med bara för några månader sedan.

Läsarna var också snabba att ta till sig den nya formen. Speciellt sedan viss kritik om för mycket bling bling på sajten fick gehör hos ledningen.

Vi gjorde en del designjusteringar och skrotade bland annat karusellen med nyheter.

Men vi har inte hört särskilt många reaktioner om att själva tekniken inte fungerat.

När man bygger en sajt för både mobil och webb, försvinner inte möjligheten att anpassa respektive kanal för olika beteenden? Till exempel kanske pendlare som läser i mobilen är mer intresserade av trafiknyheter?

Jag är ingen jätteanhängare av den teorin. Jag tror besökarna väljer utifrån intressen och vad som erbjuds. Då spelar det mindre roll om man använder dator eller mobil.

På sikt kommer sannolikt alla Promedia-koncernens sajter gå över till responsiv design.

Därför avstår NTM från responsiva sajter

Så ska Sydsvenskan utveckla sajten

Ämnen i artikeln:

Promedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.