Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

NA och TT gjorde gemensam ”long read”

Publicerad: 8 April 2015, 06:25

I helgen var det premiär för NA:s första long read som gjordes i samarbete med TT. Det starka bildmaterialet över en längre tidsperiod avgjorde valet av format, enligt Johan Arvidsson, digital samordnare på NA.


Berättelsen handlar om Jimi Fritze som efter en stroke som 40-åring fick höra sin egen dödsdom av läkarna men överlevde och sedan dess kämpat för att få rätt mot sjukhuset. NA hade följt honom under tre års tid.

Vi kände att vi hade ett material som höll för en long read. Det är sällan man kan lägga så lång tid på att följa en person. Fotografen Håkan Risberg, som födde idéen att följa Jimi, insisterade därför på att vi skulle göra en digital satsning av det, säger Johan Arvidsson.

Framför allt handlade det om att lyfta det starka bildmaterialet.

De digitala delarna lyfte berättelsen, bildspelet som täcker in en treårsperiod och webb-tv-intervjuerna som tar vid där texten inte kommer längre, där läsarna får lära känna Jimi med röst och andra intryck.

Materialet publicerades på na.se i lördags och på ytterligare 16 tidningssajter i söndags tack vare samarbetet med TT.

NA stod för allt material och manus medan TT stod för den tekniska produktionen.

TT publicerade sin första long read ”Finska vinterkriget” för några veckor sedan, och när vi såg den kände vi att vi ville göra något liknande, ja till och med något ännu bättre.

Johan Arvidsson räknar med fler long reads framöver, som en del i tidningens digitala satsning.

På sikt är tanken att vi ska kunna klara hela produktionen själva, och att det ska vara enkelt att göra. Jag tror att vi även kommer att börja använda formatet för nyhetshändelser, exempelvis ”Gängkrigen i Örebro” där man kan kan kombinera en nyhetshändelse med bakgrund som en long read.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.