Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

NA lanserar ny digital tidning

Publicerad: 9 Februari 2011, 07:49

NA har lanserat en digital tidning som baseras på papperstidningen men kan kompletteras med bland annat rörligt material. Den erbjuds som lösnummer och som helgabonnemang. Efterfrågan på läsplattor är en av orsakerna.


Ämnen i artikeln:

VLTPromedia

Inom två månader kan NA:s nya e-tidning vara så bra att den går prenumerera på. I dagsläget erbjuds den bara till lösnummerköpare och de med helgabonnemang på papperstidningen.

Fortfarande är den lite seg att ladda upp. Och det tar någon sekund innan bilderna blir skarpa när man bläddrat till en ny sida. Men när det och lite annat småfix åtgärdats räknar Claes-Magnus Ericsson, kundcenterchef på Promedia, med att NA:s nya digitala tidning ska gå att prenumerera på.

I dagsläget går den bara köpa som lösnummer.

Ska vi ta betalt av prenumeranterna ska den fungera fullt ut.

Tekniken bygger på en digital versionen av papperstidningen som sedan kan kompletteras med bland annat rörligt material. En lösning snarlik den Svenska Dagbladet erbjuder sina Ipad-läsare.

En växande efterfrågan från plattanvändare är också en stor orsak till varför Promedia tagit fram produkten.

Ser man till hela Promedia så får vi dagligen samtal om vad vi erbjuder för läsplattor, säger Claes-Magnus Ericsson.

Hur mycket det kommer att kosta att prenumerera är inte klart. Troligen blir det en lösning som bygger på procent av kostnaden för papperstidningen så att samma modell kan användas inom hela Promedia.

Jag ska ha ett möte med samtliga marknadschef i nästa vecka, då ska vi bland annat titta på prisfrågan, säger Claes-Magnus Ericsson.

Sannolikt blir VLT och NA först ut. NA har redan smygtestat, dels till lösnummerköparna och till de som nappat på erbjudandet NA Helg. För 145 kronor per månad får kunden då papperstidningen fredag, lördag och söndag samt tillgång till e-tidningen resten av veckan. Månadspriset för en vanlig prenumeration är 211 kronor.

NA:s marknadschef Marie Ahlström erkänner att det är en produkt som inte marknadsförts stenhårt:

Jag ska inte sticka under stol med att de finns en rädsla för att vi ska tappa helårsprenumeranter.

Dock har de som tidigare hade NA bara på lördagar fått erbjudande om att gå över till NA Helg. Merparten, närmare 600 stycken, tackade ja. Även ett stort antal icke-prenumeranter har fått erbjudandet. Av dem har 130 tackat ja i dagsläget.

Men det var bara för några veckor sedan. Och erbjudandet gäller hela året så vi får se var det slutar, säger Marie Ahlström.

Ämnen i artikeln:

VLTPromedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.