Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

NA Bergslagen är född

Publicerad: 4 December 2006, 06:58

Idag blir Nerikes Allehanda näst störst utanför de tre storstäderna, när tidningen slås samman med Bergslagsposten. Upplagan blir runt 70 000 och läsarna drygt 160 000. Den stora förändringen är att Bergslagspostens läsare nu får en sjudagarstidning.


I morse fick prenumeranterna i norra Örebro län sin nya tidning, NA Bergslagsposten. Den är väsentligt tjockare än den gamla Bergslagsposten, med ett omfattande länsmaterial, kultursidor och mer sport.
Arbetet med att slå samman tidningarna har pågått under ett år. Förändringen har testats på annonsörer och läsare.
Ett av skälen till att göra en NA-edition av Bergslagsposten är de geografiska problem man dragits med. NA har dominerat i södra delen av Lindesbergs kommun, men inte kunnat erbjuda tillräckligt med lokalt material från övriga kommunen.
– Och så har annonsörerna i Lindesbergs kommun har varit tvungna att gå i två tidningar, säger Göran Karlsson, nu platschef för NA Bergslagen.
NA Bergslagen är en av tre editioner av Nerikes Allehanda. Lokala sidor och lokal sport editioneras.
– Våra gamla läsare får framför allt en tidning också på söndagar, säger Göran Karlsson. Länsmaterialet mycket fylligare och de får en tv-bilaga.
Prenumerationspriset ökar från 1890 till 2099, en kostnad kopplad till söndagsutgivningen.
Förändras organisationen?
– Redigeringen har flyttat till Örebro. Fyra medarbetare har erbjudits pensionslösningar.
– Det innebär att vi kan koncentrera oss på att skriva och ta bilder.
NA Bergslagen har 18 redaktionella medarbetare, i Lindesberg, Hällefors, Kopparberg och Nora.
Försäljningen har förstärkts. Annonsproduktionen har flyttats till Örebro och två medarbetare som framför allt arbetat med annonsplanering har blivit innesäljare.
– Vi har mer säljkraft nu, säger Göran Karlsson.
Nerikes Allehanda har lagt ner mycket arbete på att få två företagskulturer att smälta samman.
– Det är mycket att lösa praktiskt, med editionering, organiseringen av sportbevakning och annat, säger NAs chefredaktör Ulf Johansson, på väg upp mot norra länsdelarna för att få de första reaktionerna på tidningen.
– Men det stora är att gifta samman två kulturer.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.