Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Myggmedlet stack ut

Publicerad: 22 Augusti 2011, 11:35

Det blev helsidan för ett myggmedel som vann DN:s reklamcup. Men det var kamp ända in på mållinjen.


Ämnen i artikeln:

Reklamcupen

1 585 röstade i finalen mellan annonserna för myggmedlet Autan och reklamskolan Beckmans. Det var kamp in i det sista. Men när tiden var ute stod det klart att myggmedlet fått flest röster. 811 mot 775.

Är det verkligen läsarna som röstat? Är det inte bara reklamfolk som engagerat sig?

Det är omöjligt att säga. Men en vild gissning är att det kanske är fifty fifty, säger Kristofer Dalin, projektledare för reklamcupen.

Generellt sett tycker han att det står bra till med den kreativa höjden på reklambyråerna. Men att det kanske är på den digitala sidan som man vågar ta ut svängarna mest för tillfället.

Vad gör du för att det ska vara kreativa annonser i januari också?

Vi är mycket ute på byråerna och pratar kreativitet. Och de pratar gärna med oss. Så jag skulle säga att det är bra tryck hela året.

I finalen var det bara läsarnas röst som räknades. Men tidigare har en jury tittat på sidan. Deras bedömning: Försedda med Autans insektsmedel satte sig Draft FCB in i myggans värld, och såg den genom en myggas ögon. Det resulterade i en annons där vi varken ser mygg, bett, eller människor. Vad som däremot framgår av annonsen är det smarta och självklara, vilket upptäcktes av såväl jury och läsare.

Ämnen i artikeln:

Reklamcupen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.