Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mycket läsgodis i nummer fyra

Publicerad: 3 Februari 2009, 09:12

Ett nytt nummer av Medievärlden har precis tryckts. Där skrivefr vi bland annat om en finsk modell som kanske kan bli svensk när TU förändrar sig. Och om en undersköterska som berättade för mycket för medierna enligt cheferna. Mer om innehållet:


FÄRRE KORRAR
Alice Petrén anser att svenska medier gör ett misstag när de drar ner på utrikesbevakning: ”Pariskontoret kom och gick med mig”, säger hon om Sveriges Radios beslut.

KICK OFF
Borde det finnas en promillegräns för att få använda Twitter? Ett antal mikrobloggande medieprofiler ger sin syn på saken.

FINSK MODELL
När TU är på väg att delas kastar organisationen sina blickar mot Finland och Mediernas Centralförbund som en möjlig modell för en förening för medieutgivares intressefrågor.

DAWIT ISAAK
Varför just nu? Medievärlden har frågat sju chefredaktörer om kampanjerna för Dawit Isaak.

EFTER STORMEN
Undersköterska tipsade medierna om rasistisk attityd på sjukhus. Fick hård kritik av sina chefer för sitt agerande.

LEDARSKAP
Beteendevetaren Ulf Grundel: Sätt inte etiketter på medarbetare, utgå från vad en människa gör och inte vem hon är.

ETTAN
Juryn delar ut betyg till några av branschens tungviktare: Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten.

UTVECKLING
Sydsvenskan tar idécoachning och kompiskluster till hjälp för att göra redaktionen mer kreativ.

GRÄV09
Närmare 600 journalister trängdes på seminarier och en fest med drag i. Helgens ord: Twitter.

E-POSTINTERVJUN
SvD:s nya vd Gunilla Asker väljer Mamma Mia på karaoke-krog.

BONUS
Finske korren Mats Fors hittade en hjälte i Janteland – och skrev en bok om Svarta Nejlikan.

DEL 2:

SIFFROR
Höjt prenumerationspris och en urholkad betalningsgrad är en giftblandning för dagspressen.

MARKNAD
Ystads Allehanda skapar snackis med ny prenumerationskampanj – publicerade namn på alla 77 000 vuxna i spridningsområdet.

AFFÄRER
Så gick det 2008 för några av de största koncernerna. Mittmedia växte efter köpet av Dalarnas Tidningar.

ANNONSPAKET
Hela Skåne blir rikspaket och öppnar ambassad i huvudstaden.

MEDIEVALET
Haglöfs marknadsför sig med utfällbar bilaga som sticker ut i reklamhögen.

MEDIEFOLK
Louise Fallenius har bytt Carat mot Bonnier Tidskrifter. Uppdraget är att vaska fram lönsamma projekt – och det gäller inte bara tidningar.

MEDIEBYRÅN
Göteborgarna på independentbyrån Bright Media vill ta upp fajten med konkurrenterna i Stockholm.

FORSKNING
Storlek och placering viktigare på nätet än på papper, visar världens största ögonrörelseundersökning. Justerade annonsprislistor väntar.

OPINION
Mindparks Joakim Jardenberg svarar Bosse Svensson: Det är kontraproduktivt farligt att säga ”leta inte gratismodeller”.

EKONOMI
Stefan Melesko om dyra köp som blir till magra tidningar.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.