Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Murdoch v/s BBC – vem vinner?

Publicerad: 14 September 2009, 00:50

BBC:s vd, Mark Thompson slåss med argument som "pålitlighet" och "bredd". News Corps James Murdoch kämpar med argument som "statsfinansierad" och "dumpar marknaden". Slaget om den brittiska mediemarknaden blir allt mer intensivt. Och som i alla krig är det de civila som får betala priset.


Editors Blog skriver Dominic Ponsford hur BBC:s högsta chef anklagar James Murdoch för att vara ”desperately out of touch with what the audience themselves are telling us”.
Men samtidigt gäller det att titta framåt menar han. Att förbereda sig på hur marknaden kommer att se ut efter 2012. Och hur BBC kan hjälpa till att skapa bra förutsättningar för kreativitet och pluralism.

Samtidigt kommer Murdoch och News Corp att göra allt vad de kan för att BBC ska lämna mer utrymme på marknaden för kommersiella aktörer.

I nästa nummer av Press Gazette ( som kommer i oktober ) har man besökt Derbyshire ett år efter det att den lokala nyhetstidningen gått i graven.

Dominic Ponsford avslutar: ”we aren’t just looking at the closure of a few newspapers – we are facing a wholesale collapse in democracy and public accountability in this country”

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.