Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Murdoch: Det är redaktörerna som inte följer med sin tid

Publicerad: 17 November 2008, 15:26

Läsare vill ha nyheter. Lika mycket nu som tidigare. Och tidningarna kommer att nå nya höjder under 2000-talet. Det menar tidningskungen Rupert Murdoch.


Ämnen i artikeln:

Rupert Murdoch

Det gäller att gilla utmaningarna som ligger framför oss. Det menar Rupert Murdoch i en debattartikel på The Australian News, en av många tidningar som ägs eller kontrolleras av honom själv.

Han menar att det inte är tidningarna som blivit otidsenliga utan vissa redaktörer, reportrar och tidningsägare som har en felaktig inställning och glömt en tidnings viktigaste resurs: bandet med läsaren.

Det gäller att inte underskatta läsarnas goda omdömen och kunskaper menar han. Men samtidigt också dra nytta av att man, tack vare nätet, kan verka på en betydligt större marknad.

En av Murdochs tidningar, Wall Street Journal, kommer att inför tre nivåer på innehållet på sin sajt. Den första är gratis och tillgänglig för alla. Den andra är för prenumeranter på wsj.com och den tredje för premiumkunder som vill ha exklusiva analyser och möjlighet att skräddarsy finansiella nyheter från hela världen.

”I allt vi gör ska vi leverera det som bäst passar våra läsares preferenser” skriver Rupert Murdoch.


Ämnen i artikeln:

Rupert Murdoch

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.