Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

MTD ökade omsättningen tack var samfakturering

Publicerad: 8 April 2008, 05:27

Distributionsföretagens utvecklingsbolag MTD ökad omsättningen med 5,4 miljoner i fjol, trots att konsekvenserna av att Svenska Spel försvann som kund slog igenom fullt ut. Viktigaste tillskott, samfaktureringen med gemensam faktura till återförsäljarna för morgontidningar och tidskrifter.


MTDs verksamhet stöptes delvis om tämligen under 2007. Den traditionella utbärningen ökade igen, företaget lyfter särskilt fram The Economist som är ett nytt uppdrag, ett genombrott för internationella tidskrifter, och bra eftersom den delas ut på lördagar.

Leveranserna till återförsäljare minskade något, men det stora tappet gjorde MTD Spel, som förlorade Svenska Spel som kund hösten 2006.

Ny omfattande verksamhet är samfakturering, som med ett eget system servar förlagen och leder till enklare fakturahantering hos återförsäljarna. Samfaktureringen kompenserade de uppdrag som fallit bort och ledde till ökad omsättning, 202,6 miljoner mot 197,1 2006.

Förändringarna innebar dock att vinsten minskade från 14,9 miljoner till 6,1. Ersättningen till distributörerna minskade från 113,4 miljoner till 106,9.

Som prognos för 2008 räknar vd Lars Callenfors med att omsättningen ska öka med 10 procent, drygt 20 miljoner och ersättningn med 13 procent, det vill säga 14 miljoner.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.