Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

MP-hot mot TV4: En miljard skäl att backa

Om TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna finns inga skäl att låta kanalen sända 12 minuter reklam, skriver miljöpartisten Niclas Malmberg.

Publicerad: 15 April 2014, 06:15

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

TV4

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth kunde ha gått till historien som den minister som gjort minst avtryck i svensk politik. Kulturdepartementets roll i alliansregeringen har ju efter Cecilia Stegö Chilòs snabba sorti i början av första regeringen Reinfeldt varit att inte föreslå någonting, ligga lågt. Men, helt plötsligt är det något annat som blir kulturministerns eftermäle: avvecklingen av TV4:s lokala nyheter.

I tidigare sändningstillstånd har funnits krav på att TV4 skulle sända regionala program. Helt utan debatt eller förvarningar har Kulturdepartementet låtit Myndigheten för radio och tv godkänna ett nytt sändningstillstånd utan sådant krav. Bläcket på avtalet hann inte mer än torka innan TV4 offentliggjorde att lokalredaktionerna läggs ner. När Adelsohn Liljeroth låtsas som det är ett beslut som enbart TV4:s ledning ansvarar för och hävdar att hon inte känt till vad som var på gång är det en dålig ursäkt. Antingen har hon inte skött sitt arbete som minister som innefattar att känna till de stora effekterna av den politik som förs eller så har hon medvetet låtit det ske. Oavsett vilket är det alliansregeringens politik som drivit fram utvecklingen.

I framtida sändningstillstånd går förstås att återinföra kravet. Med tanke på att det är mycket stor sannolikhet att vi ser ett regeringsskifte i höst borde därför TV4 ligga lågt med planerna att först avveckla redaktionerna, och sedan tvingas etablera dem igen måste vara ett långt mycket sämre scenario än att driva redaktionerna vidare till dess det står klart vilken regering landet får efter valet i höst.

Men att TV4:s ledning kommer att inta en sådan rationell hållning tycks osannolikt, då beslutet att lägga ner lokalredaktionerna i sig saknar långsiktighet. I ett kortsiktigt perspektiv ökar det förstås vinsten att skala bort den lokala journalistiken och kapa 140 tjänster runt om i landet. Men om beslutet leder till tappade reklamintäkter är det i ett längre perspektiv i själva verket en förlustaffär. De reklamintäkter man har står ju och faller med att man är ett mer intressant alternativ än konkurrenterna, och frågan är om man kommer att vara det när man skär bort det som varit särarten gentemot andra privata tv-kanaler. Och det är inte bara sviktande publiksiffror som kan minska intresset av att köpa reklam i TV4, utan också om den goodwill kanalen idag har kommer på skam. Den som köper reklamtid i TV4 köper inte bara exponering för en omfattande publik, men också möjlighet att kopplas samman med en kanal med gott rykte och hög trovärdighet. De lokala TV-nyheterna hänger intimt samman med denna höga trovärdighet.

Huruvida TV4:s egna ställningstaganden görs på mindre genomtänkta grunder är dock ingen fråga för den politiska nivån. Vad som däremot är en fråga för den politiska nivån är hur stödet till kanalen sett ut historiskt. TV4:s särställning bland privata tv-kanaler är inte en position som erhållits helt på egen hand. Särställningen kommer av att TV4 på 90-talet gavs fördelen att som ensam reklam-tv-kanal få sända i marknätet. I gengäld skulle TV4 uppfylla en rad innehållskrav, inte minst just kravet på lokal-tv.

Villkoren för reklamtid var i första sändningstillståndet 8 minuter per timme. Efter hand höjdes detta till 12 minuter utifrån en argumentation att det var nödvändigt för att ge ekonomiska resurser till att behålla mångfalden i programinnehållet och bemanningen vid de lokala stationerna. I logikens namn borde då TV4:s beslut att rationalisera bort den lokala nyhetsbevakningen innebära en återgång till 8 minuter reklam per timme. Någon sådan förändring kommer vi knappast se med mindre än att det ställs politiska krav på en åtstramning.

Beslutet att lägga ner de lokala redaktionerna tycks ha förberetts under lång tid. Redan 2012 tog Bonnier det första steget, när man delade upp TV4:s organisation i en intäktsdel och förlade kostnaderna för journalistiken i ett separat bolag, Nyhetsbolaget. Året därpå togs nästa steg när TV4-chefen Jan Scherman sparkades för att bereda väg för en avveckling av TV4 News. Men det är ett högt spel Bonnier spelar i riksdagen har man räddats av att Miljöpartiet fram till nu stött alliansregeringen i att låta TV4 ha 12 minuters reklamtid per timma och även vad gäller frihetsgrad att lägga ut reklamen. När lokalredaktionerna läggs ner finns knappast skäl för att fortsätta att ge TV4 sådana villkor. En återgång till 8 minuters reklamtid beräknas medföra 1 miljard i minskade reklamintäkter per år. En politisk utfästelse om att genomföra en sådan förändring borde därför kunna få TV4:s ägare på andra tankar och faktiskt behålla de lokala redaktionerna!

Ska TV4 lämna tillbaka reklamtiden nu?
Niclas Malmberg, riksdagskandidat (MP), ledamot i Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR, ledamot i Presstödsnämnden

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.