Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Motvind för SAAB ger medvind för TTELA

Publicerad: 19 Januari 2009, 11:52

I maj vände det för TTELA. Efter att i ett antal år stadigt tappat upplaga började antalet prenumeranter öka. Och det har hållit i sig. En anledning kan vara den svåra krisen för SAAB tror tidningens chefredaktör Allan Johansson.


Ämnen i artikeln:

TS

Ett plus på omkring 550 ex. Så ser TTELA upplagesiffror ut i dag om man jämför med samma dag 2008. Men eftersom vändningen kom först i maj blir det minus för helåret när TS redovisning kommer enligt chefredaktör Allan Johansson:

– Men visst är det jättekul.

Det finns flera anledningar till den positiva trenden enligt honom.

Under hösten har man kört en kampanj som går ut på att man vill lyssna och lära av läsarna hur de vill ha sin tidning.

– Vi har fått 3 000 svar som vi ska börja sammanställa nu. Men jag tror att bara det att vi kört ett antal helsidor där vi säger att vi veta vad läsarna tycker om oss skickar ut bra signaler.

En annan anledning tror han är krisen i bilbranschen som drabbat SAAB med full kraft. Ägarna General Motors vill sälja så fort som det bara går. Och regeringen tvekar med stödåtgärder.

– Det gör att det blir oroligt. Och då vill folk vara informerade. Så på kort sikt mår inte vår upplaga illa av det. Men det är klart att om det går åt helvete med SAAB så gagnar det inte oss.

En tredje anledning kan vara att det nu gått fyra år sedan sammanslagningen mellan Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda. Den kampanj man hade vid samgåendet lockade till sig 1 000 nya prenumeranter. Men när det dröjde inte länge innan de var borta. Och minst lika många av de tidigare prenumeranterna.

Har läsarna förlåtit er nu?

– Det är nog för tidigt att säga. Men jag hoppas att de har börjat vänja sig med att ha material från fyra kommuner i stället för två i tidningen.

Tror du att ni når de upplagesiffror ni hade före 2004?

– Gör vi det är det en bragd. Jag hoppas att vi kan behålla en försiktig ökningstakt. Men det är mycket som talar mot oss. Läsekretsen är inte precis 17 till 18-åringar.

{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}

Ämnen i artikeln:

TS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.