Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Moster avslöjade tyskt enkätfusk

Publicerad: 27 Maj 2010, 10:18

En tysk tidning använde svenska Posten-chefer, med nya identiteter, jobb och åsikter, i en enkät om vårstädning.


En vacker vårdag i Hergensweiler i södra Tyskland sitter fru Erika Merkel och läser den lokala veckotidningen Info. Ganska snart faller hennes ögon på en enkät om vårstädning. Den gör fru Merkel mycket förbryllad.  Bland de tre personer som uttalar sig med namn och porträttbilder ser hon nämligen sin systerson.

Att hitta sin systerson i lokaltidningen är ju oftast inte något särskilt märkligt, men just i det här fallet var det synnerligen oväntat – ty fru Merkels systerson heter inte Dieter Barnes, som det påstås, ej heller bor han i Lindenberg, som det också påstås.  (Denne Dieter redovisar för övrigt smått mansgrisiga synpunkter; det är hans fru som får lite städmani om våren och det får hon gärna hålla på med, bara han själv slipper.)

Systersonen heter i verkligheten Johan Åhlander och bor i Sverige, där han är hög chef på Posten.

Den mycket förbryllade mostern kontaktar systern, som kontaktar sin son. Ingen begriper någonting. Var det verkligen han? Jodå, moster skickar upp artikeln med post, och Johan Åhlander känner igen bilden.

– Och det var inte bara mig själv jag kände igen, berättar han. De två andra personerna som intervjuades var mina chefskollegor på posten, Gunilla Cronholm och Elisabet Johansson.

Också de hade fått nya tyska namn och åldrar och påstods bo i trakten och tycka saker om städning såsom jag har välstädat året om respektive jag luftar sängkläderna om våren .

Alla tre porträttbilderna fanns att hämta på svenska Postens hemsida.

Innan Erika skickade artikeln till mig var hon i kontakt med tidningen. Något måste ha blivit fel, konstaterade de

Mer vill Info inte säga. Så om det är tidningens genomtänkta metod att snabbt och billigt fixa det där med enkäter genom att leta upp porträttbilder på internet, lagom långt borta från södra Tyskland, och så skriva något allmängiltigt till dem, det får vi inte veta.

Var det kanske istället reportern som tröttnat på det allt vanligare uppdraget att leta upp enkätoffer om allt från ogräs till finanskris som löste det hela på sitt eget sätt?

Fotnot:
Personerna är:

Kontorsanställda Alexandra Hurt Elisabet Johansson, fram till nyligen chef för Investor Relations i Posten Norden.
Dieter Barnes, med titeln anställd Johan Åhlander, chef för Produktion Posten Logistik AB.
Kosmetologen Monika Ianello Gunilla Cronholm, chef för Inköp, Posten Norden AB.

Birgitta Ländin

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.